Snel- en slaafsheid - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Snel- en slaafsheid - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Snel- en slaafsheid

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

05 Maart 2012 | Italië, Syracuse

Van Sciacca aan de zuid- naar Syracuse aan de oostkust van Sicilië is niet meer dan 250 kilometer. Daar doe je dus gerust vier uur over. Als je van opschieten houdt moet je hier niet zijn. Geen land voor Audi- of BMW-rijders (iedereen beweegt zich hier trouwens in kleine auto's voort. Verstandig, moet ik erkennen: te vaak moest ik zweetdruppelende bochten draaien in steegjes van net één 508 SW breed, omdat mijn nog niet geupdate routeplanner mij in pietepeuterige stadjes de verkeerde kant opstuurde. De plaatselijke Jos Verstappens raggen ondertussen in mintgroene Panda'tjes en roestige Tuktuk's op adembenemende snelheid door het niet te volgen stratenplannetje van hun thuisdoolhof heen, daarbij regelmatig mijn koers kruisend).
Die reistijd van vier uur werd voornamelijk veroorzaakt door a) het was grotendeels een tweebaansweg, en dan nog volop in winters onderhoud, b) cementauto's die bergop niet harder kùnnen dan 40 en heuvelaf niet harder dan 70, c) bejaarden in opgevoerde rollators met brommerkenteken die niet harder dùrven dan 50, d) een vrijwel voortdurend inhaalprobleem of -verbod, e) Carabinieri die dit om de haverklap slinks opgesteld staan te controleren en f) Siciliaanse planologen die deze enige binnenlandse Oost-West verbinding opzettelijk dwars door alle stadjes en dorpjes leidden, waarin er altijd wel in minimaal de helft een processie ter ere van de heilige Sint Hadjememaar (voor de opschieters onder ons: Juttemis) aan de gang was.

Maar Syracuse vergoedde alle reisleed. Heerlijke plek, met de oude stad koppig in de zee. Een boulevard rondom, drukbezette terrasjes te over. Aldaar gezien:
WATERPOLOKANOBASKETBAL: Briljant spel, in de binnenhaven tussen twee bruggen. Heerlijk weer, 22 graden. Kanoërs, vijf tegen vijf, alleen aanvallen en verdedigen. Na een score worden de aanvallers verdedigers en andersom.
De bal moet in een hoog opgehangen doeltje (iets kleiner dan een ijshockeydoel, zie foto) worden gegooid. Bal spelen met peddel mag, sterker nog: deze jonge Syracusers vangen de doorgaans hoog aangepasste bal uit de lucht op met hun peddel en stuiten 'm daarvandaan naar hun hand, of soms zelfs direct naar een medespeler. Ook passen ze de bal door 'm uit het water naar een maatje te scheppen. Peddel, bootje en handen lijken wel één geheel te zijn, zo snel is de coördinatie tussen de drie.
Verdedigers proberen het schot met verticale peddel te blokken, zoals verdedigers bij basketbal met gestrekte arm omhoog springen bij jumpshots. Het laten omslaan van de 'vijandelijke' kano is volop toegestaan, maar deze mannen roteren als de beste en zijn in no time weer overeind. Enorme beukpartijen, net zoals bij rolstoelbasketbal. En een lol dat ze hadden!
Fascinerend om te zien. Jammer dat mijn bril daarbij in het water viel......

Ons diner in een prima lokale tent kabbelde rustig voort langs de vijf bezette tafels. Plots stopten twee PC Hooft-asobakken in het steegje, bleven ter streng verboden plekke staan en vier zéér zelfbewust geklede en acterende mannen stapten uit, vergezeld door vier overgeplamuurde voetbalvrouwen. De tot dan toe prettige, aardige, belangstellende, dienstvaardige en attente houding van het personeel veranderde op slag in een soort onderdanigheid, nee horigheid, nee slaafsheid. Alle aandacht voor andere gasten viel weg; het was duidelijk dat hier (inschatting: informele) machtshebbers binnenkwamen. De sfeer in het etablissement veranderde onmiddellijk van volledig ont- naar zeer gespannen.
Proefden we hier iets van het oude Sicilië of waren het gewoon BS'ers (Bekende Syracusers) en zag ik siciliaanse spoken?
Morgen eerst naar Noto, barokstadje zuidelijk van Syracuse, dan naar Linguaglossa, aan de voet van de Etna, die we al die reistijd konden zien liggen en die heel wat groter is dan ik had gedacht....en er ligt erg veel sneeuw op.

• 05 Maart 2012 - 09:05

Fanny:

Gedsie, Don Corleone himself, con gli famiglia.............tsunge junge, doet me weer aan de sissende Duinpan denken met Jaap die in plat Amsterdams de ober vroeg de wagen voor te rijden omdat zijn vader een hartaanval kreeg tijdens het diner, alwaar wij een tafel verderop geparkeerd zaten en dooraten alsof er niets aan het handje was....Raar volkje die Italianen......K'zou jullie Ray-Bans maar ophouden, dan val je niet zo op........XXX

• 06 Maart 2012 - 10:45

Parl:

We blijven genieten van jullie belevenissen. Inmiddels je verslagen voor Leentje ( heeft geen PC) gebundeld. Dank dank en genietze.

• 06 Maart 2012 - 20:57

Bo:

Geweldig dat waterpolobasketbal, nog nooit van gehoord , lijkt me behoorlijk spectaculair. Wat jammer dat die BS'ers niet van Gaal en Co Adriaanse waren met wederhelften, want die hebben ook een sabbatical. Zo te lezen is het binnenland van Sicilie niet echt veranderd, heerlijk voor de bezoeker, mischien niet altijd fijn voor de bewoner. En feest toch lekker een beetje tuffen dat schueren en ook beter dan de file, veel plezier, ciao

• 07 Maart 2012 - 16:38

Till:

In juni, onze Sicilie rondreis, eindigen wij voor 5 nachten in Siracusa. Wij verheugen ons nu al op de vele terrassen en het mooie weer. Ga zo door met je spannende verhalen, misschien kunnen we er nog een volgende reis uit halen. Sardinië en Corsica al gehad.