Kerkrade - Reisverslag uit Cosenza, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Kerkrade - Reisverslag uit Cosenza, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Kerkrade

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

07 Maart 2012 | Italië, Cosenza

De afgelopen dagen logeerden we in Linguaglossa, een honderd in een dozijn-dorp, 600 meter hoog op de flanken van de ruim 3000 meter hoge Etna, Vlak onder, en aan de rand van het dorp zelfs middenin de gestolde lavastroom van een van de uitbarstingen uit de vorige eeuw. Spectaculair gezicht, al dat puimsteen en basalt, in de meest wonderlijke vormen gestild.
Het had geregend toen we aankwamen, en mèt de neerslag was zwart Etnagruis meegekomen. Geen stof, zoals wij dat kennen wanneer saharazand in een hollands buitje neerslaat, nee, echt gruis, dat knerpt onder je schoenen. Het hele dorp zwart. Zo stel ik me de vroegere limburgse mijnstreek rondom Kerkrade voor.
Alle bewoners gingen wel met hun bezem naar buiten, maar ook hier veegt iedereen alleen zijn eigen stoepje schoon......
Een dag later verder Etnatop-waarts gereden kwamen we in decimeters hoge sneeuw terecht. We troffen een skilift met bijbehorend verhuurhutje. Wel een grappig gezicht om wintersportfanaten op de hellingen van een vulcaan bezig te zien. Hun skikleding gaf meer kleur aan de berg dan de uit donker vulcanisch steen opgetrokken huizen en gebouwen in ons dorp.

Kleurrijk was het zeker de zondag ervóór, toen we het superbarokke stadje Noto bezochten. Naast onze net geparkeerde auto maakte de plaatselijke vendelzwaaiers-club met trommelaars en bazuinblazers zich klaar voor een optreden (zie foto's, mèt Annebeth!) in de zonovergoten stad. Bij het zien van ons kenteken vroeg de tamboer-maître of wij uit Holland kwamen. Ons bevestigende antwoord werd begroet met een gejuicht: 'Kerkrade!' alwaar zijn corps vorig jaar een eerste prijs had behaald op het internationale concours.

We zijn na bezoeken aan Catania en Taormina inmiddels via een zwalkende pont over de Straat van Messina weer terug op het vasteland van Italië. Calabrië. Met veel moeite een boot kunnen vinden die ons vrijdagnacht vanuit Bari naar Bar op de Balkan gaat brengen. Al die honderden reguliere Adriatische Ferries varen alleen 'in het seizoen', vandaar. Wisten wij veel. Maar goed, ook dàt is de charme van zo'n niet vooraf vastgebakken trip.

• 08 Maart 2012 - 16:17

Bo:

machtig die vaandelzaaiders, heerlijk dat soort dingen middenin de crisis (net als bij ons) gewoon doorgaan, als je vaandel maar goed zwaait, carpe diem. heb Bar wel even in de echte atlas op moeten zoeken, zelfs met google kwamen er teveel antwoorden. vroeger zou je gewoon Tito intypen en dan Bar, dan had je het zo. Ben reuze benieuwd naar de impressies van dat deel vd balkan. ciao