Geslagen en bijtende honden - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Geslagen en bijtende honden - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Geslagen en bijtende honden

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

19 Maart 2012 | Griekenland, Nauplion

Een béétje sinaasappelboom is ruim 2 meter hoog en draagt nu volop vrucht. In de vallei ten oosten van het griekse Nafplion en ten zuiden van Drepona staan er -tussen azuurblauwe baai en grijsgroene heuvelrug- dúizenden.
Je kunt er eindeloos langslopen; volgens de Grieken zelf het grootste citruspark van Europa. In dat groenoranje gekleurde woud zijn campings en bungalowparkjes verstopt, die nu stuk voor stuk oorverdovend leeg zijn. Allemaal? Nee hoor, want in of naast één klein bungalowtje zitten wij, in de stralende en steeds warmere mediterrane zon, omgeven door sinaasappelen, mandarijnen en citroenen. Plof, hoor je voortdurend: weer een vrucht gevallen. De lucht zweemt en zwoelt zoetzurig, en het enige geluid
-behalve die plof- is dat van de sinaasappelbaas, die onduidelijke handelingen in zijn citrusbos verricht, van de bladzijde die A omslaat en van mijn iPad-tikkende stampertje.

We zijn een weekje cultuur aan het doen. Na het moderne Albanië het oude Griekenland: Delphi (van dat orakel), Olympia (waar het podium voor het ontsteken van de vlam voor Londen al werd opgebouwd), Mycene, Archos en Epidaurus stonden of staan op het programma. Cynici noemen het maar oude meuk op een berg en dat is het soms ook. Maar als je je dan ter plekke de afmetingen van de tempel van Apollo bij Delphi of die van Zeus bij Olympia inbeeldt op basis van nog wat overeind staande zuilen dan worden het opeens historische plaatsen en voel je dat je naar een eeuwenoude beschaving kijkt.
Wat is het geheugen dan toch een grappig ding. Ons beider middelbare schoolopleiding is gymnasium. We hebben dus ooit griekse letters leren lezen, klassieke schrijvers en dichters kunnen vertalen, hun mythologie bestudeerd en we kenden de namen van hun talloze goden. Veel van die kennis was in de loop der decennia weggezakt, maar het komt razendsnel terug. Het moderne grieks líjkt niet op het klassieke, maar de letters bleven hetzelfde. Zo vonden we zelfs zonder veel moeite een tetanusprikkende pharmaceut, toen A alweer -maar nu serieuzer- door een van de talloze straathonden gebeten was tijdens haar dagelijkse wandeling-met-boek. Ze gaat inmiddels met een tak op stap in de veronderstelling dat ze daarmee nieuwe aanslagen kan vermijden. Ik vind het meer een twijg waar nog geen teckel voor zal terugdeinzen, maar ja, iets groters wordt ook weer zo zwaar, hè.
Dat brengt me op de geslagenhondenhouding van de Grieken die we spreken. De eerste woorden van de eerste engels sprekende Griek die we tegenkwamen waren 'are you mad at us?'. Hij dacht dat we iedere inwoner van dit land persoonlijk verantwoordelijk houden voor het financieel debacle. Van wasserette-eigenaar tot horeca-uitbater: iedereen is somber. Het afgelopen jaar was beroerd. Ze vrezen dat ook dit seizoen de toeristen zullen wegblijven, omdat er veelvuldig wordt gestaakt en gereld. De lasten zijn hoog, dus blijft er weinig over: 'we work only to pay the taxes'. De mensen zien weinig perspectief, noch voor zichzelf, noch voor hun kinderen. Het enige dat we kunnen doen is ze een fooi en een bemoedigend 'we wish you a excellent touristseason' geven bij vertrek uit hotel, wasserij, winkel, restaurant of waar danook, want eigenlijk draait alles hier om het toerisme. De dankbare lach die daar vrijwel altijd op volgt komt door die wens, niet door de fooi; die zijn nominaal gezien namelijk bescheiden. Als je maar € 35 betaalt voor een volledige maaltijd voor twee, inclusief prima landwijn, dan is onze 20 % fooi weliswaar hoog, maar toch niet meer dan € 7.
We blijven nog een week of twee in Griekenland, ik ben benieuwd of we straks in het minder toeristische noorden andere ervaringen zullen opdoen dan hier op de Peloponnesus.
Feest! Door Bank- en Feijenoordvriend H word ik op de hoogte gehouden van de uitwedstrijd tegen Twente. Jammer, dat we niet alleen maar tegen Ajax, Twente, PSV en AZ hoeven. Dan waren we kampioen......

• 19 Maart 2012 - 13:15

Xandra:

Wens Annebeth sterkte met de honden. Ik ben er angstig van en weet alleen dat negeren nog wel eens wil helpen en misschien een ferme tik met een stok. De oude griekse historie brengt, hoe ouwe meut het ook mag zijn, weemoed met zich mee. Het leven was toen voor eenvoudige zielen als het mijne heel eenvoudig. De goden waren je gunstig gezind of niet.
    Geniet van het zonnetje dat almaar warmer wordt en van de sinaasappelen.
    LIefs Xandokan

• 19 Maart 2012 - 16:42

Till:

Ik keek al weer reikhalzend uit naar je leuke verhalen. Was zeer benieuwd hoe jullie in Griekenland ontvangen werden. De Griekse honden zijn blijkbaar niet zo aardig voor A. Hier begint het ook een beetje lente te worden. Nog fijne weken in Griekenland en A. lik je wonden en ben voorzichtig. Liefs Till

• 19 Maart 2012 - 20:50

Mrs. Language:

Arme A maar ik moest er toch wel om lachen. Komt omdat ik het voor me zie... A lopend met een twijgje en jij alleen maar oog voor je eipad. Wist je dat je je vrouw hoort te beschermen?

En nog even dit (moet het toch ook kwijt): al wint Feyenoord alle wedstrijden Ajax wordt kampioen. Ik heb uit zeer betrouwbare bronnen vernomen dat de beker al bij de smid staat, voor zo'n kinderachtig schildje dat er wordt opgeplakt. Als je moet winnen omdat scheidsrechters dat bepalen ben je toch geen echte kampioen. Toch?

• 20 Maart 2012 - 08:43

Eerste Hulp:

Gezien het feit dat Joost in 1 regel het F woord en kampioen gebruikt lijkt het me overduidelijk dat het tijd is om terug te keren en je behandeling in Ned weer een vervolg te geven. Ik Heb het idee dat 2 jaar intensieve begeleiding als sneeuw voor de zon verdwijnt nu F in het linkernrijtje staat. Misschien kan À af en toe met dat takje licht corrigererend tegen de de weg kwijt rakende schrijver optreden. We komen nl in de repressieve fase gezien de laatste zorgwekkende symptomen .

• 20 Maart 2012 - 09:35

Coco:

Joost, ik ontdek een nieuw talent in je, het schrijverstalent. Leuk om je reis zo te volgen.

• 20 Maart 2012 - 14:02

Bo:

Jullie hebben dus met je 'oude' vergeten grieks alles staan ontcijferen? Of alleen maar nieuw grieks ontcijferd? Het is inderdaad toch erg indrukwekkend wat ze toen allemaal hebben gebouwd, wie weet (¡ojala!) komt die tijd eens terug voor de grieken van nu. Met nog 2 weken daar, nog een beetje eiland hoppen of genieten van een ouzootje of retsina? Trouwens wie wordt er nu kampioen met Cocu als hoofdcoach, ik weet t wel. Annebeth sterkte met de zwerfhonden, geniet van het mooie weer, als zal wel groen zijn daar want aan die kant van de mediterane hebben ze al regen gehad, toch? Ciao

• 20 Maart 2012 - 20:21

Jd:

ik koester mijn herinneringen aan de plaatsen die je noemt.
    er dringt zich een vraag op. toen ik er fietste (najaar 1969), heersten kolonel papadopoulos en de angst die hij alom teweeg bracht. vraag een oudere griek eens: was zijn regime te verkiezen boven dat van de hedendaagse EU?

ik mag hopen dat jullie ook kreta nog aandoen, voordat je noordwaarts trekt. al is het maar omdat ik benieuwd ben hoe de onbuigzame kretenzers reageren op actuele nationale ellende. vlg mij (over)leven zij op trots en onafhankelijkheid.

ps
    mogen we tegenwoordig eigenlijk alweer sinaasappelen uit israël en/of zuid-afrika eten?

• 22 Maart 2012 - 21:54

Hidde:

Kreeg dit doorgestuurd van Bart de G. Erg leuk om te lezen. U is heel goed bezig. Op tijd terug voor de Colsingel, een etentje wat je van mij te goed hebt en lekker blijven genieten. :-)
    Greetz.
    Bank- en feyenoordvriend H.