Wauw, Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Wauw, Hong Kong! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Wauw, Hong Kong!

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

01 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Trouwe lezers weten dat ik dol ben op steden met twee, door water gescheiden delen. Als geliefde voorbeelden Porto, Londen, Istanbul en natuurlijk ons eigen Rotterdam. Dit rijtje is wat mij betreft nu voor eeuwig overschreven door het alles, zelfs 010 overtreffende Hong Kong. En dat zegt wat, door mijn pen geschreven.

Smeltkroes? East meet West? Het zijn cliché's, maar ze kloppen helemaal. Wat ben ik blij, dat we HK in ons reisschema opnamen. Indrukwekkend groot en mooi. Vandaag in de bloedhitte eerst maar eens de 'must do's' gedaan: Victoria Peak, Trammetje, Repulsion Bay, Stanley Market (met bus en gids), daarna onder eigen management Kowloon en heen en weer over het water pendelen met de good old Star Ferry.
Morgen gaan we wandelen in, op of naar de New Territories (om er te komen eerst avonturieren met metro en trein, altijd weer leuk). Een beetje rust aan mijn lijf en Annebeth's rug kan geen kwaad, want het is hier Heel Erg Druk op straat. Dat komt door de viering van de Verjaardag van de Oprichting van de Chinese Volks Republiek en de daaraan gekoppelde vrije dagen in China.
Per jaar komen hier in HK meer dan vijftig (50!) miljoen toeristen, voor 60 % shoppende Chinezen van het vasteland, gelokt door de lager belaste goederen. Hong Kongers klagen, dat nu veel chinese toeristen wegblijven vanwege de alle demonstraties, waar we tot nu toe NIETS van merken.
Ik zie het -letterlijk- anders: in een loei van een juwelierswinkel met pak'm beet dertig spreektafeltjes zag ik er 29 bezet door trouwlustige ringuitzoekende Chinezen.

Nog vier dagen Hong Kong voor de boeg, we verheugen ons er op. Wauw, wat een stad!

(Als iemand van jullie hier nog eens komt en een fototoestel vindt met daarop ongeveer 700 foto's van George Town, Penang, Maleisië: dat is A heden verloren, tot haar grote verdriet).

Mijn eigen toestel is nu dus maar overgedragen aan A. Ik maak wel wat plaatjes met onlangs verworven iPhone, maar geen idéé hoe ik die onder dit blog kan krijgen. Terwijl ik jullie ze zo geweldig gun!

• 01 Oktober 2014 - 15:42

Xandra:

Hi Joost en Annebeth,je hoort wel vaker dat de vakantieganger niets merkt van de domonstraties maar dit is extreem als wij de tv beelden hier ziet. De hele stad is vol gelopen zien wij.
    Geniet er in ieder geval van. Wij hebben er nog niet veel gezien behalve een halve dag tussenstop.

• 01 Oktober 2014 - 17:51

Lucie Bleumer:

Geniet van jullie verhalen. Annebeth moet een beetje oppassen: eerst rug en nu fototoestel verloren. Misschien toch in HK maar een nieuwe kopen? Voor weinig geld goed werkende apparaatjes.
    Zit zelf nog in Frankrijk zoals je weet, nog week of drie.
    Geniet van je reis.
    Lucie

• 01 Oktober 2014 - 18:04

Suzanne:

Leuk om te lezen, broer. Geniet er van. Ik heb net de hele dag in Bristol langs de rivier gefietst met je nicht en deel je gevoelens over steden aan riviren. Te leuk en vol historie.
    Verder was ik in Bangkok afgelopen voorjaar waar ik zelf terecht kwam in die massa demonstraties. ontvluchtte het door achter op een motorduivel te springen en naar de grootste gouden buddha te rijden...
    Toch maar beter om daar van die druktes weg te blijven, dus gaan jullie maar lekker shoppen voor camera of dan toch die ring met een knol van diamant?

• 01 Oktober 2014 - 19:46

Robert :

Je zou natuurlijk ook aan Amsterdam kunnen denken; ook het zelfde profiel, maar iok vrees dat dat voor een Rotterdammer een bewuste blinde vlek ik. Ik herken dat.
    Nog last gehad van de onlusten in HK. Is hier breed in het nieuws. Hoop, dat dat langs jullie hee gaat. Hoewel, meer democratie spreekt de Nederlander aan.
    Veel plezier verder
    Robert

• 01 Oktober 2014 - 20:44

Jan Parlevliet:

Jammer van toestel A. Tijdig geheugenkaartje verwisselen. Nog wel alle creditcards safe ? Dank weer voor meegenieten.

• 01 Oktober 2014 - 21:01

Manja:

leuk dat je zo weg bent van HK!
    vergeet niet de jade markt (op vrijdag dacht ik)

• 01 Oktober 2014 - 22:57

Jeanne Mistei:

He Joost, mooi verhaal, maar mis in je rijtje wel Rome! Of dat geen mooie stad is. Ken HK niet, maar of Rome word overtroffen door HK..... Geniet! En jammer van de foto's. Nog maar eens maken dat reisje. Jeanne

• 02 Oktober 2014 - 10:49

Yvonne:

De donkere wolk die over HK leek te hangen door de demonstraties lijkt plots te zijn opgetrokken door jouw enthousiaste verhaal. De wereld lijkt weer wat mooier

• 02 Oktober 2014 - 17:04

Marianne Scheltes:

Mooie reisverslagen, wat een pech Annebeth ! Toch maar alles aan de ketting ?! Groetjes , goede reis !

• 06 Oktober 2014 - 21:24

Jan Hammer:

Nu ik alle reacties van 1/10 en 2/10 nu pas lees, sluit ik mij graag aan bij al leuke antwoorden.
    Wat treffen jullie het. Wij denken hier dat je beslist beter niet in HK kunt zijn op dit moment.
    En jullie hebben nergens last van! Blijf vertellen over alles wat je ziet en beleeft. Ik kijk er naar uit.
    Groet.
    Jan.

• 10 Oktober 2014 - 07:19

Carla:

Ha Joost, wat vervelend voor A. Geef haar maar snel een mooie camera!