Getuigen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Getuigen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Getuigen

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

17 Oktober 2014 | Australië, Melbourne

Het leek een beetje op de Oranjemars, die tocht door de ochtendspits van Melbourne van 60.000 Jehovah Witnesses naar het immense (dak dicht) Etihad Stadium. Overal Happy Harry's en Blije Betty's op straat; alleen al het zíen van een paarse Convention Tag om de nek van een andere -meestal volstrekt onbekende- Getuige was aanleiding tot heftige hugpartijen, ontaardend in knuffelende kluwens kirrende Gelovigen. De Melbourner-in-the-street, op weg naar zijn werk zag deze fysieke blokkades van zijn gehaaste standaardroute met grote ergernis aan.

Middenin deze drukte: A en ik, onze profane ogen uitkijkend, terwijl ik toch heel wat zondagvroege wachttorengesprekken achter de rug heb en me dus best een Johova Deskundige mag noemen. Maar de uitnodiging ons eens gratis 'live' te laten verwennen door de Chairman's keynote-speech èn het thema van de driedaagse Conventie: 'Keep Seeking First God's Kingdom' konden we niet laten lopen. Zo dichtbij waren we nog nooit geweest, nietwaar.

Nou mag iedereen van mij echt denken wat-ie wil (Die Gedanken sind frei, leerde en zong ik vroeger al) maar de eerste inleidingen na het Gert & Hermienachtige muzikale intro deden me nou niet meteen naar de doophoek hollen ('each one should bring a towel and a modest bathing suit'), noch voelde ik me geroepen naar een soort biecht te gaan (want dat kon ook, in je gewone kleding, blijkbaar). Nee, ik kon me prima beheersen daar op mijn klapstoeltje in de veilige nok van de Etihad. De oproep om het 'zoeken' blijvend te stellen bòven (het geluk van) je familie viel bij mij bijvoorbeeld als zaad op de rotsen (Lucas 8:4-15, om maar even te bewijzen dat ook ik -met behulp van Wikipedia, dat wel) best bijbelvast ben). En toen vijf Brothers and Sisters gingen getuigen dat het zoeken naar het Kingdom echt succes kon opleveren als je alle zekerheden opgaf en aantrad in de School for Kingdom Evangelizers, ja toen lokte de zondige maar zonovergoten buitenwereld mij naar een lunchterras, waar de ook gevluchte A al op mij wachtte, met een glas koel bier, balsem voor de ziel.

Ik zet een foto in het daarvoor bestemde hoekje. En we gaan morgen naar Tasmanië, twee weken trekken.

• 17 Oktober 2014 - 08:23

Suzanne:

Ja, zo mag ie wel weer! Heerlijk verhaal, dank je. Pas wel op dat je dadelijk geen huggende Jehova's over je heen krijgt die jullie uit het stadium herkennen!
    Ik sprak in Fitsalulok (Thailand) niets vermoedend 2 nette heren op een fiets aan om de weg te vragen en was toen ook de klos.

• 17 Oktober 2014 - 21:08

Carla:

Niet bekeerd dus, wel weer een iets bijzonders meegemaakt...

• 18 Oktober 2014 - 10:25

Rick:

Beste Joost,

Wat een fantastische verhalen vertel je toch iedere keer. Je weet ons steeds opnieuw te boeien. Kunnen we alvast inschrijven op je eerste boek?

Hartelijke groet,

Martine & Rick

• 18 Oktober 2014 - 16:35

Robert:

Nu begrijp ik, dat de mails van jouw reisverslag in mijn SPAM folder terecht komen; zo beschouw ik ook rond trekkende Jehova's hier. We staan de laatste tijd weer in hun adresboekje. Weet je in goed gezelschap van de eerste christen kluizenaars: die zochten ook de verleiding op om deze te kunnen weerstaan
    Ik geniet van je reisverslag en kijk dus elke dag in mijn "ongewenste e-mail" folder.