Veel geleerd - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Veel geleerd - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Veel geleerd

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

25 Maart 2015 | Israel, Tel Aviv

Zoonbezoek, terug in mijn Vader's tijd in deze regio en een warm, leuk en leerzaam weekje: dat waren mijn doelen van deze korte reis naar Israël. En? Nou, mijn zoon heeft het naar zijn zin, daar. We ontmoetten zijn vriendin. Dat was meer dan leuk, zeker het zondagavonddiner in de Kibbutz met haar ouders, zussen, broer, aanhang, passanten en lieve honden. En leerzaam zeker, al zul je
me niet horen zeggen dat ik alles nu tot in de finesses begrijp:

Vrij naar Koningin Màxima: dè Israëlische Cultuur bestaat niet. Het land wordt bewoond door een veelheid aan groeperingen, die zich vervolgens verheven voelen boven de andere. Het is geen eenheid. Wat mij het minst beviel was het superioriteits-gevoel van de Joden boven de niet-Joden. Een ongezonde hiërarchie ontwikkelt zich.

Ik heb niemand, maar dan ook niemand gesproken die zonder cynisme over de toekomst van Israël sprak. Integendeel.

Het 'I, Me and Myself'-principe wordt overal en onverkort toegepast. In winkels, op straat en in het verkeer. In gedrag en met geld: naar zichzelf toerekenen is de nationale sport. Wisselgeld moet je altijd in je open hand houden en direct hatellen. (Dieptepunt: ober neemt mijn creditcard mee en stelt voor behalve de rekening ook meteen de service/fooi van mijn card af te halen; ik dacht, ok nu krijg ik een bonnetje waarop ik het bedrag voor service/fooi zelf kan aangeven. Niks daarvan: ze hadden gewoon meteen 16% extra afgeschreven. Kon niet worden teruggedraaid).

We zagen hier geen lachebekjes, behalve in Tel Aviv (dàt is pas een leuke stad!). Sterker nog: we zagen weinig hartelijke en aardige mensen. Nors is de norm. Israëli in dienende beroepen zijn het ergst.

Het natuurschoon is overweldigend; zelfs met de rommel die men hier overal neergooit dan wel laat liggen. De lichtval op en de kleuren van de combinatie gortdroog gebergte/Dode Zee bij Massada zijn onvergetelijk.
Nog nooit beseft hóe waanzinnig zout die Dode Zee is, trouwens.

Het meeste leerde ik in het Haganah-Museum in Tel Aviv. Een aanrader voor iedere geïnteresseerde. Over de tijd vóór 1948, vóór het uitroepen van de Staat Israël. Vóór het moment waarop de gekleurde nederlandse geschiedenisboekjes beginnen, zeg maar. Eigenlijk was alles er al voor 1948: de Mossad, the Israeli Defence Force, het 'gebied' Israël (als voorloper op de 'Staat' Israël), de nationale omroep etc etc. Ze heetten alleen anders.
Het VN Partition Plan van november 1947 gaf dit alles een legitimiteit die leidde tot de proclamatie van de stichting van de Staat Israël door Ben Goerion. Op het naar hem vernoemde internationale vliegveld zit ik nu dit slotblog te schrijven.







  • 25 Maart 2015 - 15:15

    XANDRA:

    Wat een ervaring heb je beleefd. Ik weet nu niet of ik het jammer moet vinden dat je mijn gevoel over de mensen (zij vinden zich superieur, zij hebben gelijk) bevestigd. Misschien had ik stiekem gehoopt dat de Joden inderdaad gelijk hebben en de Palestijnen het helemaal fout hebben, dan zou er nog enige legitimiteit zijn voor het gedrag en de vele slagvelden. Wat zou het fijn zijn als de mensheid opnieuw zou kunnen beginnen met de wetenschap van nu, of zouden we er dan weer een puinhoop van maken?
    Fijne terugreis en veilig thuis.

  • 25 Maart 2015 - 16:07

    Carla:

    Bijzonder land, ik wilde er altijd eens naar toe maar brengt mij aan nu aan het twijfelen...

  • 27 April 2015 - 22:14

    Bouwe Hillen (zoon):

    iedereen die hier door word ontmoedigt stelt mij teleur.
    pas als ie iets zelf beleeft kan je iets bevestigen. ik bevestig mijn vaders MENING, al zal ik het nooit herhalen zonder er zelf te zijn geweest. ik vind het jammer om te horen, hoe stijlvol het ook geschreven is, dat door een stukje op het internet een levenservaring word ontzegd en een eerlijke en WARE mening niet plaats zal vinden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Tel Aviv

Shalom

Mijn vader was historicus. Hij werd uiteindelijk archeoloog en werkte jarenlang in het Midden Oosten. Op mijn geboortedag in maart 1951 borstelde hij potscherven in Syrië en omgeving.
Later werd hij adviseur voor het nederlandse bedrijfsleven, dat overwoog handelsbetrekkingen aan te knopen met het Midden Oosten. Mijn vader kende immers na zoveel jaren ter plaatse gewerkt te hebben de cultuur van de Arabieren goed (ik leerde al snel van hem: ga nóóit met je benen over elkaar zitten waardoor je de zool van je schoen aan je gezelschap toont: dat is het grofste wat je kunt doen!) en wat is belangrijker in zaken doen dan het begrijpen van je handelspartner?

Hij had een zéér uitgesproken mening over de Palestijnen en de staat Israël en bracht die met veel plezier -waar hij maar kon- ter sprake. Hij hield wel van een robbertje discussiëren....laten we maar zeggen dat hij het niet bepaald eens was met de in die jaren zeer sterke pro-Israël stemming in Nederland. En dat stak hij nergens onder het aanwezige meubilair.

Ik weet het, een lange inleiding. Het bruggetje naar het 'waarom': morgen gaan we naar Israël, op bezoek bij zoon Wander. Hij is als officier van de Koninklijke Marine voor een jaar gedetacheerd bij de Verenigde Naties. Zijn taak is toezicht houden op de naleving van een set verdragen tussen Israël en Syrië aangaande de Golan Height. Dat is voorwaar een uitdaging gebleken....

Natuurlijk ga ik vooral om mijn zoon (en zijn israëlische vriendin!) weer te zien. Daar verheug ik me geweldig op.
Maar ook wil ik gaan proberen ietsiepietsie meer, en dus beter, te begrijpen waarom het daar al meer dan mijn leven lang een brandhaard is.

We gaan maar een weekje, hoor.....dus of ik zelfs maar dat ietsiepietsie zal bereiken is twijfelachtig.
Maar in ieder geval vóel ik de mening van mijn vader met me meeizen!




Recente Reisverslagen:

25 Maart 2015

Veel geleerd

22 Maart 2015

Golan Height

20 Maart 2015

Israël
Joost

Ervaren reis-, wandel- en levensgenieter

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 114773

Voorgaande reizen:

21 Februari 2023 - 31 Maart 2023

Indochina

24 Februari 2020 - 23 Maart 2020

Terug naar India (en Bhutan)

29 Januari 2019 - 01 Maart 2019

India

19 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Middle East

08 Maart 2018 - 19 April 2018

ZuidOost-waarts!

20 April 2017 - 15 Mei 2017

Ecuador

18 September 2016 - 27 September 2016

Ile de Beauté

01 Mei 2016 - 29 Mei 2016

Meimaand? Trouwmaand!

06 December 2015 - 24 December 2015

Cuba

20 Oktober 2015 - 02 November 2015

Noord Afrika

10 September 2015 - 16 September 2015

Een Zuidwaarts Najaar

21 Juni 2015 - 29 Juni 2015

Hej! Hillen in Scandinavië

19 Maart 2015 - 24 Maart 2015

Shalom

22 September 2014 - 28 December 2014

Go (South) East, old man, go (South) East!

16 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Scotland The Brave

25 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Naar Polen

24 Januari 2012 - 01 Mei 2012

Sabbatical

Landen bezocht: