Het 020 van Corsica - Reisverslag uit Ajaccio, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Het 020 van Corsica - Reisverslag uit Ajaccio, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Het 020 van Corsica

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

18 September 2016 | Frankrijk, Ajaccio

Toen we in 2000 met de kinderen een heerlijke vakantie doorbrachten op een marina in het noordelijke deel van Corsica wisten we het al zeker: hier gaan we nog eens terugkomen, maar dan om het zuidelijke deel te verkennen. En dat doen we nu.

Toen bestond onze voorbereiding uit niet meer dan het lezen van de klassieker 'Asterix op Corsica'; en wat waren we verrast hoe 'spot on' tekenaar en tekstschrijver de sfeer op het eiland hadden getroffen. Inderdáád zaten er in piepkleine dorpjes een paar zwartgeklede oude hangmannetjes de hele dag met elkaar te praten, waren de Corsicanen eigenzinnig en opstandig, waren franstalige gemeenteborden dikwijls zwart gespoten of voorzien van kogelgaten en waren grote delen van het eiland begroeid met maquis en kastanjes.

We vlogen vanmorgen met een ijselijk vroege Transavia op Ajaccio, het 020 van Corsica. Boven haar baai loosde een donderwolk een keer per half uur een onwaarschijnljke hoeveelheid regen. En omdat Ajaccio tegen de heuvels is opgebouwd gutsten wilde riviertjes in alle goten naar beneden, tot zij het laagste punt hadden bereikt.
En juist daar liepen wij, de stad, de boerenmarkt -maar vooral de schuilplekken verkennend. Nou, wat ons betreft kan de definitie van natte en koude voeten herschreven worden.
Omdat wij deze zondag zeker niet de enigen waren, die Ajaccio verkenden (er lagen grote cruiseschepen in de haven) voelden we ons af en toe deelnemer aan een stoelendans voor volwassenen; wie het eerste onder een luifel van een winkel, marktkraam of restaurant sprong bleef droog. De locals kenden deze omstandigheden duidelijk het beste, zij hadden steeds het eerste de droogste plekjes. De iets trager reagerende toerist redde het ook nog wel. In alle bescheidenheid: wij waren trots en tevreden ons in die categorie te bevinden.

Maar al snel bleek dat er bij iedere stortbui veel meer vraag was dan aanbod. En dat leverde veel Erg Natte Mensen, die ook nog eens besmuikt werden uitgelachen door de wèl schuilenden.

De sufferds die dachten dat dìt buitje niet zou doorzetten en daarom met een lullig HEMA-parapluutje de toch weer opengezette zondvloed moesten overleven konden niet veel meer doen dan een gezicht opzetten van 'ach, ik vind nat worden helemaal niet erg hoor'. Ze waren gewoon te laat, er was geen plek meer te vinden onder de beschermende zeilen.

En menig oudere was gewoon niet snel genoeg ter been.....

Nu schijnt de zon weer zoals dat hier hoort. Dit keer heb ik mij veel beter ingelezen op wat er komen kan (en óók de Asterix er weer bijgepakt). Morgen gaan we met de Rother Gids 'de 70 mooiste kust- en bergwandelingen van Corsica' in de hand op stap. Naar de Tour de Parata, aan de woeste zuidwestkust van dit Ile de Beauté. Daarna trekken we verder, tegen de klok in, via Bonifacio, Porto Vecchio, Corte, Piana weer terug naar Ajaccio. Terrasje, wandeling, stadjes, heerlijk corsicaans eten.

Nu eerst de mooie overwinning op PSV natmaken. Tot later!

• 18 September 2016 - 20:10

Marijke:

Veel plezier daar! Je ziet het na regen komt altijd weer zonneschijn!

• 18 September 2016 - 21:22

Thomas Sr:

Heerlijk Joost, ik zie het voor me. Zo waren de regens in Grasse, precies zo. Onze muurbouwwerken storten in, binnen een uur stortregen. Maar daarna weer zon alsof er niets gebeurd was. Heerlijk!
    Pa

• 18 September 2016 - 21:47

Lidwien:

En dat laatste is in ieder geval gelukt...! Toch nog een zonnige dag :-)

• 18 September 2016 - 23:35

Jan Hammer:

Geweldig, Joost.om jouw verslag uit Corsica te lezen. Jj weet toch altijd de leuke plekjes uit te zoeken.
    En dan doet een buitje meer of minder er niet toe. Ik hoop voor je dat het wederom een heerlijke vakantie wordt. En dat er in je afwezigheid deze keer thuis niks gebeurt. Geniet er weer volop van!
    Als je terugbent geef me dan even een seintje om weer eens iets af te spreken.
    Ja,je clubje heeft gewonnen!
    Groet.
    jan.

• 19 September 2016 - 09:32

Xandra Heemskerk:

Dit is weer eens heerlijk beginnen met werken, een verhaal van Joost zo beeldend alsof je er zelf bij bent.
    Ik ben benieuwd naar Corsica dus wacht in spanning de rest van de serie af.
    Oh ja, Cuba is met Experience geboekt. Ik zou provisie vragen.
    groet, Xandra

• 19 September 2016 - 10:35

Parl:

Genietze

• 19 September 2016 - 22:24

Sander:

Klasse....uiteindelijk overal naar 020 verlangen.

• 24 September 2016 - 07:13

Carla: