StomStom of TomTom - Reisverslag uit Napels, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu StomStom of TomTom - Reisverslag uit Napels, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

StomStom of TomTom

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

02 Februari 2012 | Italië, Napels

Een stralende dag lag voor mij, daar in Nice. Zon, ruim veertien graden, mijn mooie nieuwe wandelschoenen aan en òp naar de Marché, van de fleurs in dit geval. Daarna de nieuwste megajachten in de haven bewonderd, aansluitend het eerste terrasje-met-pastis van het jaar.
Lag het aan de vroege alcohol, dat ik een zinloos en zelfkastijdend plan verzon, namelijk het beklimmen van die rots bij de oude haven, waarop een of andere middeleeuwer een mooi Castellum bouwde?
Prachtige vergezichten over mijn vriend van de komende maanden, de Middellandse Zee, maar ook wel erg veel steile trappen en paadjes, alles bijeen garant staand voor twee keer verdwalen en een heel hoog hijggehalte. Boven aangekomen niet veel meer dan wat oude ruïnemeuk, èn tientallen toeristen, die doodleuk op een regelmatig stijgende asfaltweg omhoog waren gelopen, aan de andere kant van die berg. Mopper. Niet eerst goed nagedacht en op kaartje gekeken.
Eind van de dag naar Rome vliegen, Europcar weer wat rijker maken en wachten op A die uit Amsterdam kwam.
Na 250 pikdonkere kilometers zoeken naar hotel, italiaans sprekende TomTom herkende het adres niet, mijn kennis van die taal is nergens dus is 'Centro Naval' of zoiets voor mij het Centrum van de Oude Haven, terwijl het in feite de ergste slump van het havenkwartier vormde: hotel 'Happy Joy', overal vuilnishopen, steels rondrijdende auto's, onguur volk met capuchons over het hoofd en dat soort ongein. Ik was blij een italiaans nummerbord te hebben. Het was pikkedonker, geen bord te bekennen, politie wist ook het adres niet, taxichauffeurs stuurden me tegengestelde richtingen op, hotels hadden onleesbare stadskaarten en mijn iPad-maps app bood ook geen soelaas.
Maar we zijn er, weer een lesje rijker: vertrek nooit zonder goede plattegrond als je ergens laat arriveert!
Stomstom, zal ik maar zeggen.

• 03 Februari 2012 - 10:45

Wander:

Maar uiteindelijk tóch gelukt begrijp ik al. Ik hoop dat het daar wat warmer is dan hier, de horrorwinter slaat eindelijk toe. Ik mag niet eens meer door de grachten varen, want ze willen daar ijs op hebben :/

• 03 Februari 2012 - 19:46

Zeggikniet:

Ik vind je beschrijvende blogs het leukst!

• 05 Februari 2012 - 07:55

Bo&Ko:

Ha Billy en Annebeth, eindelijk de echte reis begonnen! Is je italiaans al verbeterd in 2 dg? Het verhaal van de TomTom herkennen wij helemaal: Als hier in mensne op hun TomTommetje naar het kasteel willen (daar kijken we op uit) en van de verkeerde kant komen en de Totom lekker blert: doorrijden en dan zie je ze verschrikt kijken naar de achteringang van het kasteel maar de weg is een geitepad en stijl omhoog. Dus ja, een map is erg handig, daarbij veel gezelliger, je hebt toch de tijd, nog 85 dagen. Hoop dat het weer een beetje lekker is in Napels, op weg naar Pompei? of kijken hoeveel huisafval je naar Nedrl kan expòrteren. Met de hartelijke groeten van mijn moeder die nu ook weet van een weblog is,ze vindt het helemaal mooi, vanuit een zonnig doch behoorlijk fris (beetje nachtvorst) xativa, prettige zondag, ciao en beso Bo en Ko

• 05 Februari 2012 - 14:19

Pa:

Gaat het nog wel goed, daar in Napels?