Agatha en Amalfi - Reisverslag uit Rome, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Agatha en Amalfi - Reisverslag uit Rome, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Agatha en Amalfi

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

05 Februari 2012 | Italië, Rome

Napels gezien en toch leven we nog. Dat konden al die stille getuigen van een zeer oude beschaving in het Nationaal Archeologisch Museum aldaar niet zeggen. Mijn Vader (archeoloog) zou trots op me geweest zijn, dat ik er geheel vrijwillig heen ging! Indrukwekkende collectie, grotendeels afkomstig uit het zeer nabijgelegen Pompei en Herculaneum. Ook al lijd ik snel aan het 'see five mosaics and you have seen them all' (geldt overigens ook voor fresco's, standbeelden en alle maten amphoren) word je toch steeds weer verrast door de verbazingwekkende kunstzinnigheid van de makers. Zo'n mozaiek lijkt echt net een schilderij, maar als je het van dichtbij bestudeert zie je door je geestesoog de maker ervan maandenlang met duizenden glas- of steenscherfjes pietepeuterend bezig, als ware het mijn Moeder, die het heerlijk vond een halfjaar te besteden aan het maken van een legpuzzel van 3000 stukjes, vooral als het een foto van het Meer van Genève betrof, dus 2900 verschillende stukjes blauw nodig had.

Diezelfde rijke schakering aan blauw zagen we ook tijdens onze tocht langs de Amalfi-kust tussen Sorrento en Salerno. Fantastische uitzichten onder een heerlijk zonnetje. Het azuurblauw overal. Méditerranée, zo blauw, zo blauw....Overduidelijk over een paar maanden zeer toeristisch, maar nu even niet: alleen maar locals en heel veel gesloten horeca. Hoog rotsdorpje Ravello beklommen, en aldaar op het uitgestorven Piazza gezien dat jongetjes met een voetbal overal in de wereld hetzelfde zijn.

We logeerden twee nachten in St Agatha, vlak buiten Sorrento, alwaar een oude, vooral vocaal zeer aanwezige oma een afgelegen en desolaat B&B runt, samen met haar geestelijk gehanicapte dochter. Furieus onweer, het feit dat wij (zoals steeds en overal) de enige gasten waren en de flakkerende noodverlichting na uitval van de electriciteit maakten het tot een ideaal decor voor een Agatha Christie......

Vanmorgen gewekt door kanonsgeschut: 'Festa a St. Agatha' bulderde de B&B argeloos: daar gaan we dus even kijken. Daarna door naar weten-we-nog-niet.

• 06 Februari 2012 - 09:42

Jeanne Misteli:

Hai Joost,

Klinkt allemaal heerlijk. Zat nog te mijmeren over het dorp waar ik altijd naar toe ga. Iets boven Rome. Het heet Bracciano en ligt aan een prachtig meer. Begreep dat daar sneeuw was gevallen en het dorp nu in paniek is. Moeten ze hier eens even komen wonen! Ook een berg sneeuw en NL weer in paniek; 800 km file op vrijdag, en de treinen die al een tijdje niet tot slecht rijden. Maar het maakt NL wel super mooi. En ja, de Elfstedentochtkoorts komt weer opzetten. Heerlijk landje! Geniet van La Bella Italia! Zoen, Jeanne

• 09 Februari 2012 - 14:39

Fanny:

Jemig te pemig, een muziekje van Ennio Morricone zou jullie reis wel goed omlijsten lijkt me. Kijk maar uit voor de Godfather, heel veel plezier in het zo artistieke Italia!