Heus, de lente komt er aan - Reisverslag uit La Joya, Spanje van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Heus, de lente komt er aan - Reisverslag uit La Joya, Spanje van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Heus, de lente komt er aan

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

14 Februari 2012 | Spanje, La Joya

We zien het hier met eigen ogen. 'Hier' is inmiddels Andalusië in Zuid Spanje, trouwens. De lente zit in de lucht; 's nachts is het knap koud, maar overdag wordt het onder een uitbundige zon al gauw zo'n 12-14 graden. De eerste lichtgroene uitlopers aan struiken en bomen zijn zichtbaar, de Rozemarijn bloeit uitbundig, over de velden gloort een groene waas.
Zaterdag voorspelt de spaanse Edwin Krol zelfs 17 graden. Kijk, daar doe ik het nou voor.

Toen ik via Twitter een oproep deed voor een huurhuisje in Andalusië meldde Belvilla Vakantiehuisverhuur zich onmiddellijk aan als Volger. Dát is nog eens knap gebruik maken van social media! In ieder geval gunde ik hun de order, zeker toen ze een huisje bovenop een heuvel (800 meter) aan het doodstille eind van een weggetje met open haard en Wifi bleken te kunnen aanbieden. Geen mens in de buurt. Vanmiddag kwam er wel een kudde geiten langs, met herder.
En daar zitten we dan nu, ver van de bewoonde wereld. Ideale uitvalsplek voor Sevilla, Cordoba, Malaga, Granada en Gibraltar. Wonderbaarlijk mooi uitzicht, dat ik helaas niet kan laten zien omdat mijn iPad geen flash heeft.

Vanmorgen kennismakend rongestapt door Antequera, het provinciestadje op 18 km afstand. Op de heerlijke overdekte vismarkt met bekende en onbekende beesten op het ijs en in bakjes diverse schelp- en schaaldieren gekocht, die alle nog bewogen als je er op tikte. Vanavond gaan ze in de Pasta à la Vongola. Na vier weken in restaurants weer eens 'thuis' eten!

Ook de plaatselijke markt bezocht, omdat die altijd zo'n duidelijke thermometer voor de welvaart is: nou, die valt hier niet mee. Veel rotzooi op geïmproviseerde tafels, weinig echte stalletjes, en keuterboertjes met slechts een kruiwagen vol uien en knoflookbollen. In niets lijkend op de gemiddelde markt in Nederland.
Bedelaars op straat, oude èn jonge. In Spanje woonachtige vrienden van ons waarschuwden al voor de armoede in ZW Spanje. Ik las dat de jeugdwerkloosheid op sommige plekken in de tientallen procenten loopt. Het dreigt een 'verloren' generatie te worden.
Ook dàt zie je tijdens een Sabbatical, zeker in een toeristloos seizoen als alle stadjes en dorpjes zich tonen zonder hun zomerse opsmuk, maar in hun kale echtheid.

• 14 Februari 2012 - 18:11

Fanny:

Een huis op een heuvel, dat betekend een uitzicht en dat zijn de beste huisjes! Gezellig bewegende beestjes eten, die kun je dus wel vers noemen! Die arme Spanjaarden, het is inderdaad treurig dat er zo'n enorme werkeloosheid is onder jong en oud. Wat kunnen we daar nou eens op verzinnen.....Hoe lang gaan jullie in het heuvelhuis bivakkeren? Heerlijke temperaturen i.i.g.!
    Lebber vanuit het lage land!

• 15 Februari 2012 - 22:26

Derk:

Weer een hele hoop ouderwetse sappige verhalen en dito vergelijkingen gelezen. Dit is puur genieten !!!!
    Heel veel plezier ......

• 16 Februari 2012 - 07:39

Boko:

Ziet er mooi uit vanaf de heuvel, lekker rustig dus en relaxed 'thuis' eten. Marktjes zoals in la douce Frnace heb je hier niet, het is altijd een rommeltje. Wil je een leuke markt met etenswaren zien, In een redelijk grote stad hebben ze meestal nog de Mercado, overdekte markt, die is wel goed. Het zijn giga viseters hier.
    Werkeloosheid cijfers zijn treurig 50% tot 30 jaar ofzo en de rest daarboven 22%. Ten noorden van Madrid, richting bilbao, s sebastian etc is het een stuk beter qua welvaart. Hier in zuiden is het echt slecht. Doe de groeten aan de geiten, altijd gezellie zo'n kudde voor de deur

• 16 Februari 2012 - 08:57

Xandra:

Bij aanvang van mijn werkdag lees ik als eerste even je verslag. Het geeft een vrolijk gevoel te weten dat je in het verre maar al lenteachtige Spanje alle social media inzet die te gebruiken zijn en waarvan jij toch altijd beweerde er niet zoveel mee te hebben. Het werkt, want nu zit je op een heuvel lekker te genieten en maak je ons stik jaloers. Blijven doen dus, dat genieten bedoel ik. Liefs Xandra

• 16 Februari 2012 - 11:19

Jan Parl:

....als zelfs jij in die zgn. kale echtheid geen opportunities ziet ...moet het wel echt treurig zijn !
    Salbatticalze

• 16 Februari 2012 - 20:26

Mrs. Language:

Zou wel even de inoud van de schelpdieren checken. Je eet zo maar beestjes die de inhoud van de schelpen hebben leeggegeten.....

Buen provecho!