Poolnacht - Reisverslag uit Briançon, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Poolnacht - Reisverslag uit Briançon, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Poolnacht

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

08 Februari 2012 | Frankrijk, Briançon

Op terugtocht van midden-italië naar Rome, want daar wacht de Easyjet naar Nice. Annebeth gaat daar oude herinneringen ophalen (haar ouders gingen met hun gezin jarenlang naar Nice/Grasse èn zij woonden ruim tien jaar aan de Cote d'Azur) en Joost rijdt door naar het skigebied rond Briancon, alwaar het Management Team van RVS/NN Services via KLM-vlucht naar Turijn neerstrijkt. We nemen afscheid van elkaar na 18 maanden intensief en heftig, maar vooral zeer humorvol en collegiaal in lastige situaties samenwerken. Dat is een reis terug naar het koude Noorden meer dan waard.

Dus onderweg tussen Napels en Rome neergestreken in Nettuno, aan de kust. In een hotel dat lijkt op een 5* hotel in het oostblok, dus legers aan in lila tenues uitgeruste oerlelijke schoonmaaksters, een kamer waar slechts het absoluut noodzakelijke in staat en waar een gediplomeerd electriciën spontaan een hartstilstand zou krijgen van alle schotsenscheve draadjes vanennaar stopcontacten of wat daar op lijkt. De enige westeuropese 5* stonden aan de hemel, naast een bijna volle maan.

Wat nog ontbrak was een bak echte Russen.
En verdomd, alsof ze het gehóórd hadden. Na een uurtje stopten er twee zwaar walmende en rokende bussen en spuwden zo'n 80 Polen van ver boven de 65 uit. Met van die volstrekt verkeerde kleur kleren. En geen koffers maar plastic winkeltassen. Een zéér weerstaanbare Poolse (daar viel ze niet in op, trouwens) vloog meteen naar de internetcomputer in de lobby, of wat daar voor doorging en ging luidkeels, maar vooral mislukkend, skypen met haar familie in Katowice of waardanookweetikveel. Bizar toneel.
De receptionist was tevens barkeeper. Jammer dat hij geen woord buiten Italië sprak, sowieso liever zweeg dan sprak èn dat er niets te drinken was, behalve ongekoeld bier.

Dat was zelfs de Polen te veel, of liever gezegd te weinig. Ik vermoed dat ze hun meegesmokkelde zelfgestookte wodka op hun kamer nuttigden. Verder waren ze wel stil.
Gelukkig werd dat vanaf 0600 uur gecompenseerd door 1) de rammelende kettingen met emmertjes van de baggeraars in de haven van Nettuno en 2) de romeinse variant van de Kaagbaan, die recht over onze kamer heen denderde, op weg naar ons vliegveld van morgenochtend.

Vroeg 'continental breakfast' dus (was inclusief bij de kamerprijs, hollanders, hè) bestaande uit 1 kom warm water, bedoeld voor thee, 1 cake-achtig iets uit wat waarschijnlijk de prehistorie was en 1 pakje toastjes met als uvd (uiterste verkoop datum) een jaartal waarin ik nog ambities had.

Als je nou ooit genoeg van het leven hebt maar nog niet definitief overtuigd bent om er een einde aan te maken: bel me gerust even om de naam van het hotel te vragen.

Inmiddels zit ik weer in de sneeuw. Gek hoor. En naaiend koud: min 10. Lijkt Nederland wel. Overmorgen zijn we alweer in Spanje.

Dank voor de vele reacties over onze koffie-keuzes, italiaanse verkeersdoden en mijn blog in het algemeen.
Ik vind het echt leuk dat jullie mijn berichten lezen en ook nog waarderen! Ik ga dus dóór.

• 08 Februari 2012 - 22:50

Marije:

Tranen met tuiten, uitgelopen mascara, pijn in mijn kaken en een niet begrijpend-kijkende echtgenoot die probeert te verstaan wat ik tussen het gieren door probeer voor te lezen van jouw blog.

Ik zeg: heb (weer) ambitie en wordt columnist ;-)

Doe eerst de vrienden in de sneeuw de groeten en daarna Annebeth!

• 09 Februari 2012 - 08:42

Xandra:

Hi Joost ik kan niet anders dan het met Marije eens zijn. Ook ik zit te lachten en proesten bij je blog terwijl Harry mij aankijkt of ik gek ben geworden. Ik zie ze voor mij die polen en ik hoor de herrie van de kaagbaan. Verspil dit talent niet!
    Veel plezier Xandra

• 09 Februari 2012 - 09:11

Jeanne Misteli:

Morgen,
    Nettuno; het ergste dorp aan de kust van Italie. Staat het om bekend. Het is zo iets als de Costa del Sol van Spanje. Had ik het maar geweten. Mijn zuster is er hard weggelopen deze zomer; ze was er bang! Omdat ze in een soort achterbuurt een huis had gehuurd voor veel geld! Volgende keer maar even vragen aan Miss Italia.
    Geniet in La Douce France!
    Jeanne

• 09 Februari 2012 - 12:22

Aimee:

Echt te grappig!!

• 09 Februari 2012 - 12:36

Daniëlle:

Wat kan jij toch leuk schrijven.... Maarre...dat hotel lijkt me toch geen goed plan. Heel veel plezier verder en wacht je volgende belevenis weer af.

• 09 Februari 2012 - 13:08

Marijke:

Hi Joost, jij vindt het leuk dat wij meelezen, maar het is voor ons echt leuk om dit te lezen. Het spreekt tot de verbeelding;). Veel plezier terug op de ski's. Wij vertrekken morgen ook richting zwitserland. Hopelijk wat minder koud vanaf dit weekend....
    Groeten!

• 09 Februari 2012 - 14:48

Fanny:

Wij doen het gewoon met de ijsbaan op de hoek, echt oer Hollands, met inmiddels weer minder ijswind door het beekdal...brrrrrrrrrr! De Elfsteden gaot nog net oan!
    Veel plezier in Spanje, ben benieuwd wat voor kafka-eske ervaringen jullie bij die Espagnolles gaan opdoen. Ik herinner mij vooral de ontbijten, een soort van koffie met kaakjes...dus maak de borst maar nat! Cultuur genoeg i.i.g, heeeeeeel veeeeeel plezier!

• 09 Februari 2012 - 19:57

Pim Kuit:

Lieve Joost

Wat een mooi leven tussen ruige Polen en dronken Russen.

Veel lol in de sneeuw!

Groet, Pim

• 09 Februari 2012 - 21:58

Mrs. Language:

Ha Joost, je schrijft briljant....
    Lig in een deuk en zie uit naar een volgend verslag.
    Groetjes

• 10 Februari 2012 - 09:35

Boko:

Billy,
    Verder naar het noorden hoef je niet te rijden want de elfstedentoccht gaat niet door. Annebeth, goeie keuze hoor, lekker in 't zuiden te blijven. Trouwens binnenland spanje kan nog lekker koud en vorstig zijn , mmar geloof wel een zonnetje overdag. En voor beiden: koffie met melk= cafe con leche of een americano (weet niet welke van de 2 het slapst is) Dus probeer gewoon een cafe solo, lekker zwart bakje.
    Ciao

• 10 Februari 2012 - 09:45

Jan Parlevliet:

je klacht over die Polen kan je kwijt op de PVV website..gniff