Ga zelf kijken - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Ga zelf kijken - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Ga zelf kijken

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

16 April 2012 | Bulgarije, Sofia

Istanbul is een stad met heel veel water in het midden. En daar ben ik gèk op. Rotterdam, Porto, Londen, Parijs, Budapest, zelfs Amsterdam (hoewel het noordelijke deel niet veel voorstelt). Genoten van alle bootjes en ferries die kriskras van Europa naar Azië oversteken, genoten van de terrasjes aan het water, van de wandelingen langs het water, van de privé-taxiboot (max 5 personen) met dochter A aan het roer, dansend op de hekgolven van de grotere oversteekvaart. Genoten van de immense drukte, van het helse verkeer. Zelfs van de wolkbreuk die de stad een middag helemaal lamlegde en alle bagelverkopers onmiddellijk omturnde in parapluleveranciers met per druppel stijgende prijzen.
In deze stad speelt de Bosporus een belangrijke rol. Het volk trekt naar het water en geniet er van. Bless them.
Istanbul is een stad die je niet kunt beschrijven.
Daar ga ik ook niet aan beginnen. Ga er zelf maar heen, leer door te kijken.
Ik vond het een eer te gast te zijn van een volk, waarvan we in Nederland afgevaardigden om ons heen zien. Ik begrijp er nu veel meer van door hier geweest te zijn. Wàt een mensen, wat een stad. Alleen in Istanbul al wonen al twaalf tot twintig miljoen Turken: afgerond net zoveel als er Nederlanders in heel Nederland wonen. Reizen laat je relativeren, en dat is goed. Zoals Bankvriend Vincent vdB me mailde: mooi om te lezen dat er weer een Turkije-fan bij is.
Heerlijk weekend met Wander, Bouwe en Anne gehad. Ik ben niet zo van Het Gezin Is De Hoeksteen Van De Samenleving, maar om met z'n allen te genieten van moskeeën, paleizen en samenleving is fantastisch.
Gisterenavond de kids weer teruggeTransaviaad, wij vanmorgen noordwaarts vertrokken, in vreselijke files op de brug over de Bosporus, paar uur later langs HeelVeel dreigende donkere douaniers -ditmaal zijn ook de Bulgaren niet voor de poes- op weg naar Plovdiv. Die naam ken ik uit de jaren zestig, toen ik alle voetbalclubs van Europa nog uit mijn hoofd kende. Heette het toen niet Lokomotiv Plovdiv? Daarna door naar Sofia. Voor de insiders: Pim K country. In tegenstelling tot de naamgever norse mensen, narrige reacties. Heel erg Centraal Europa revisited.
Peu is meteen ook even in mineur: schermpje roept iets over storing in motor en voorbijganger iets over scheur in winterband. Morgen oplossen.
Daarna verder, vlaggetjes scoren en vooral nog even veel om ons heen kijken.
Want wat zie je dan toch véél.

Ik wil ook nog even melden dat ik eerder deze week op onze afscheidsdag van de Middellandse Zee mijn 25 jaar oude zwembroek heb aangetrokken en vol in het best wel koude water ben gedoken. Bikkel.

• 16 April 2012 - 20:21

Fanny:

En dan te bedenken dat onze dochter dit weekend op een Turkse bruiloft was uitgenodigd en enorm heeft genoten van de gastvrijhteid. Ondanks dat het bruidspaar de Moslim traditie volgen hadden ze speciaal voor de paar Nederlandse
    genodigden wat alcohol ingeslagen.
    Onze dochter Turks leren dansen en toen er ook nog van werd omgeroepen wat voor een geweldig kado ze had gegeven kon haar Turkse ervaring niet meer stuk. Zoals ze zelf zei, "jammer dat de pruik uit Venlo dit niet mee mag maken"! Op naar Istanboel!
    Bikkel verder en geniet!

• 16 April 2012 - 20:27

Fanny:

De cursor van mijn overjarige computer is de oorzaak van de wat merkwaardige zinnen hier en daar....toch maar eens een nieuwe bestellen dan.

• 17 April 2012 - 08:23

Erica:

Hoi Joost, heerlijk om iedere keer tijdens je werkpauze even te lezen hoe leuk reizen is! Als je van "watersteden" houdt dan heb ik voor je volgende reis alvast een tip: Sydney, ook een waanzinnig leuke stad, met veel water in het midden! Absolute aanrader! Maar kom eerst maar even gezellig terug naar Den Haag! Veel plezier nog!