Losse flodders - Reisverslag uit Rome, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Losse flodders - Reisverslag uit Rome, Italië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Losse flodders

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 Februari 2012 | Italië, Rome

Ze hebben hier echt ònbeschoft lekkere koekjes en taartjes. Bij het ontbijt begint de ellende al.....kom ik met mijn tupperware-bakje vol haver- en tarwezemelen en vier bakjes 0 % vet yoghurt binnen, staat er een soort prematuur Grand Dessert uitgestald. En in iedere straat om de twee winkels een Pasticceria....

Dat Italianen fatjes zijn is bij iedereen bekend. Maar watjes? Nee, dat wist ik niet.Toch lopen alle mannen hier met ijsmutsen diep over de oren getrokken, dikke shawls om hun nek en gewatteerde jacks. Omdat het maar 10 graden boven nul is. Maar mèt een zonnebril volgens de laatste mode erbij, dat dan weer wel.....
Y
Kan iemand eens opzoeken hoeveel meer doden in het verkeer per duizend inwoners Italië kent in vergelijking met Nederland? Onverlichte snelwegen, inhalen over doorgetrokken lijnen, totale kleurenblindheid bij verkeerslichten en de maximale snelheid op de borden is slechts een leeftijdsindicatie van de plaatselijke burgemeester.

Na inmiddels 20 pogingen (van Café Americano tot Café Lungo) hebben we nog steeds niet het gewenste kopje koffie gekregen. Gewoon zo'n hollands kopje
koffie 'met koffie er in' zoals zoonlief dat altijd zo mooi zegt. Hoe heet zo'n ding? Tips van ervarener Italië-gangers worden graag ingewacht bij ondergetekende.

Capri, c'est fini, zong Charles Aznavour al in 1961. We waren er, maar niet onder de indruk. Het eiland ligt schitterend, als je er op aankoerst. Maar eenmaal voet aan wal gezet is het vooral vergane glorie of gewoon lelijk, zoals de geharnaste Villa Krupp. Van die in WO II zeer foute wapenfabrikant, je weet wel. Hij schonk wel een park aan 'this island of beauty and happiness'.
Om met voornoemde Charles te spreken: je ne crois pas que j'y retournerai un jour.

Je moet wel erg van rust en stilte houden, als je hier in februari wilt rondreizen. Geen toerist te zien, bij alle hotels gaat de vlag uit als we aankomen en we zijn in vrijwel alle restaurants de enige eters. Bevalt overigens prima!

Vandaag in windkracht 8 een mooi bewaarde griekse (!) tempel bij Paestum gezien. Morgen langzaam terug naar Rome, woensdag vliegen en 's avonds weer in frans wintersportgebied.

• 06 Februari 2012 - 17:59

Jeanne Misteli:

Zo'n Hollands kopje koffie noemen ze of een caffe americano of een caffee lungo.

Geniet! Vooral van Rome.

zoen,

Jeanne

• 06 Februari 2012 - 18:30

Naomi:

Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners:
    Italie: 92.4
    Nederland: 44.5

dus dat gevoel klopt wel. Pas wel op in Frankrijk, want daar is het toch ook nog 74,4/mio..... ;-)

Enne probeer in italie eens 'cafe lungo con aqua calda....' wie weet helpt het

• 06 Februari 2012 - 19:22

Geeke:

Hoi Joost,
    Ik herken je Italiaanse kleurenblindheid!
    Een gids in Rome heeft mee een keer uitgelegd dat een zebrapad in Rome niet meer is dan een muurschildering op de grond. Geen enkele functionele waarde aan hechten dus. En probeer eens een Lungo!
    Gr. Geeke

• 06 Februari 2012 - 20:24

Mrs. Language:

Alle benodigde info v.w.b. statistieken verkeer Italie heb je reeds ontvangen. Ik heb nog een lijntje uitstaan bij George voor de allerbeste koffie, zodra ik meer weet dan weet jij het ook snel... Drink ondertussen wel gewoon koffie, het kan even duren ;-)

Have fun saampjes

• 07 Februari 2012 - 08:09

Aimee:

Enne geen espresso bestellen, want dan krijg je het apparaat ;-)

• 07 Februari 2012 - 10:05

Arie:

't Is genieten van je reisverslag.
    Sla koffie over en smul van de heerlijke Italiaanse wijnen. Proost !

• 07 Februari 2012 - 10:17

Bo+ko:

Joh, toch eens proberen hoor zo'n lekker geurig zwart klein koffietje, je weet niet wat je mist. Ja, en 10 º boven nul is best heel koud hoor voor als je aan de middelandse zee woont, dus de muts, sjaal en zonnebril zijn heus nodig.

• 09 Februari 2012 - 11:43

Bouwe:

ha pa! ik zal eens informeren bij mijn italiaanse vrienden wat nou een "koffie met koffie er in" in het italiaans heet, maar ik weet niet of ze het kennen: toen ik aan een van hullie vertelde dat ik geen koffiezetapparaat had kreeg ik de volgende dag een echte wollen italiaanse perculator in mijn handen gedrukt. het resulterende brouwsel is vrij sterk en komt prima in de buurt van koffie. het enige nadeel is dat er zo tragisch weinig van is...