Naar het Zuiden - Reisverslag uit Montargis, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Naar het Zuiden - Reisverslag uit Montargis, Frankrijk van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Naar het Zuiden

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

10 September 2015 | Frankrijk, Montargis

Nee, dit jaar geen maandenlange intercontinentale monsterreis.
We doen het in 2015 anders: we ontvluchten het hollandse najaar met drie wat kortere reizen:
- eerst een weekje 'slow travel', van Parijs naar Nice in zes dagen. Vandaag mee begonnen. Eerst met de Thalys naar Parijs, daar een auto huren, de good old Route Nationale 7 afzakken in korte etappes. Deze staan beschreven in een alleraardigst boekje met daarin ook alle herbergjes, terrasjes, restaurantjes, kastelen, kerken, bezienswaardigheden en hotelletjes uit de reistijden van vóór de autoroutes. Weinig kilometers per dag, stressloos sukkelen door het heerlijke Frankrijk.
In Nice de huurauto inleveren en terug met de KLM.
- dan, in oktober ruim twee weken rondtouren door Marokko, van Casablanca langs de Koningssteden en via de Sahara weer terug naar Casablanca. Het is dan fantastisch weer in Marokko.
- in december gaan we nog drie weken naar Cuba. Nu daar de détente met de VS is ingezet en de heren Castro óók niet meer de jongsten zijn zal dit land waarschijnlijk rap veranderen. We zijn erg benieuwd wat we er zullen zien en meemaken. Omdat mijn kennis van de spaanse taal niet verder gaat dan een glas wijn bestellen ga ik in de komende twaalf weken proberen mijn talenknobbel af te stoffen in een intensieve serie van 16 privélessen. Het resultaat moet zodanig zijn dat ik me verstaanbaar kan maken, de krant kan lezen en spaanssprekenden op hoofdlijnen kan begrijpen.

Vandaag van Gare du Nord via Fontainebleau naar Montargis. Je herkent de Route Nationale 7 aan de vervaalde en verbleekte muurschilderingen en -reclames. Vergane glorie overal, maar die brengt mooie herinneringen uit mijn jeugd naar boven: we hadden een Deux CV, waarvan bij zomervakanties de achterbank werd verwijderd en vervangen door alle spullen die we met zijn zessen dachten nodig te hebben. Daar bovenop werd van tent- en slaapzakken een driezitsbank gebouwd, die gaandeweg de reis wat scheef ging hangen. Het jongste kind had het moeilijk, die moest met een dun kussentje onder de billen urenlang 'op de stangen' van de twee voorstoelen tussen Vader en Moeder in zitten. Gelukkig zat de versnellingspook toen nog onder het dasboard. En dan naar Frankrijk. Over deze RN of over een andere . Gejuich uit zes kelen als we bergaf de snelheid van 90 km haalden. En soms ritmisch en synchroon mééveren om de Eend nog nèt de top van de volgende heuvel te laten halen.
Nu zie ik vervallen garages en veel, heel veel horeca. Soms opeens een obelisk, een verroest monumentje of een standbeeldje.
De RN 7 maakt een beetje melancholisch. Ik mijmer.....

• 11 September 2015 - 07:45

Martine:

Lieve Joost en Annebeth,

Veel plezier in la douce France! Wij genieten vanaf hier mee dankzij je altijd grappige en interessante reisverhalen.

Hartelijks,

Rick en Martine

• 11 September 2015 - 08:14

Manja:

Ik weet niet of ze langs de RN7 staan maar nu burlen de herten. Les cerfs brament.
    En geweldig van je Spaans! Veel plezier met alles.
    Groet La Douce van me.

• 11 September 2015 - 10:11

Bo En Dio:

Al lekker onderweg! ga het meteen op de kaart opzoeken!Veel plezier, en mijmer maar lekker verder!

• 11 September 2015 - 10:20

Jeanne Misteli:

Mooie trip gaan jullie weer maken en ik kan me voorstellen dat alle nostalgische gevoelens van vroeger boven komen drijven! Geniet

• 11 September 2015 - 10:47

Xandra:

Jullie zijn weer op weg. Dat is voor de achterblijvers een feestje, want dan kunnen wij meegenieten van jullie verhalen. Ik heb het even opgezocht die RN 7 want dat moest toch wel wat zijn in die goede oude tijd als ik je mag geloven. Google bracht mij bij: www.pensionado.nl met een uitgebreide beschrijving van de romantiek van de RN 7 uit de vorige eeuw vooral files in augustus. Maar het geeft wel aan voor wie de route nu bedoeld is. Je begrijpt ik ben stik jaloers op jullie. Geniet van La douce France en laat ons vooral meegenieten en jaloers zijn.

Verslag uit: Frankrijk, Montargis

Een Zuidwaarts Najaar

Nee, dit jaar geen maandenlange intercontinentale monsterreis.
- eerst een weekje 'slow travel', van Parijs naar Nice in zes dagen. Vandaag mee begonnen. Eerst met de Thalys naar Parijs, daar een auto huren, de good old Route Nationale 7 afzakken in korte etappes. Deze staan beschreven in een alleraardigst boekje met daarin ook alle herbergjes, terrasjes, restaurantjes kastelen, kerken, bezienswaardigheden en hotelletjes uit de reistijden van vóór de autoroutes. Weinig kilometers per dag, stressloos sukkelen door het heerlijke Frankrijk.
In Nice de huurauto inleveren en terug met de KLM.
- in december gaan we nog drie weken naar Cuba. Nu de détente met de VS is ingezet zal dit land waarschijnlijk rap veranderen. We zijn erg benieuwd wat we er zullen zien en meemaken. Omdat mijn kennis van de spaanse taal niet verder gaat dan een glas wijn bestellen ga ik proberen mijn talenknobbel af te stoffen in een intensieve serie van 16 privélessen. Het resultaat moet zodanig zijn dat ik me verstaanbaar kan maken, de krant kan lezen en spaanssprekenden op hoofdlijnen kan begrijpen.