Azië voor beginners, nog moeilijk genoeg..... - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Azië voor beginners, nog moeilijk genoeg..... - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Azië voor beginners, nog moeilijk genoeg.....

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

24 September 2014 | Maleisië, Malakka

Ik vond het wel een moment, hoor. Zo rond 15.55 uur tijdens de tot MH19 herdoopte vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Eerlijk: MH17 voelt dan toch een angstig stukje dichterbij. Gelukkig maar een klein en onterecht stukje.

En hoe fantastisch die slaapstoelen met allerlei instelknopjes ook liggen, hoe warm de glimlachen en attenties van de purser en zijn mensen ook overkomen, hoe heerlijk die warmvochtige doekjes ook geuren en hoe knuffelig die dekentjes, kussentjes, sloffen, hydraterende zalfjes, oordopjes en ooglapjes ook zijn: je slaapt natuurlijk toch beroerd.
De eerste kennismaking met de vriendelijkheid van Azië beviel ons uitstekend:wàt een echte en oprechte mensgerichtheid van de crew van Malaysia Airlines, zeg.

De brakheid is voorbij. De jetlag weggeslapen. We wennen nu in Melaka: in en aan Azië. Azië voor beginners, zoals deskundige en vriend I altijd zegt.

We zien hier leuke sporen van ons koloniale verleden (de VOC zag Melaka ooit als een mooie pleisterplaats tegen de ZW-moessons). Het is warmwarm, op zijn Maleis gezegd. Meervoud is hier twee keer enkelvoud, leerde ik ooit van mijn vader, die in Nederlands-Indië opgroeide: tolor betekent ei, en tolortolor eieren. Warmwarm betekent Gevoelstemperatuur 40 graden, dus.
Het looptempo moet drastisch naar beneden. Lange broeken in de Down Under-koffer. Witte overhemden met korte mouwen òver de korte broek en zo. A in passende jurken (foto?). Aarzelen tussen airco-ruimtes en terrasjes, je kent het luxe-probleem wel: te lang airco achter elkaar wordt te koud en te lang buiten is te warm. Het buitenzwembad zag mij in twee dagen al vaker dan in tien jaar.

Ook héél anders: de geluiden, de geuren, de chaos op straat, de multiculturele sfeer, de chinese tempeltjes naast de moskees en de kerken, de eethutjes zonder ook maar enige (goed-) keuring van de Keuringsdienst van Waren, de eindafrekening van het eten aldaar (Ringgit 52=pak 'm beet € 12), de zwermen onhollands kwetterende vogels in de bomen, de tussendoorklinkende maar de ons nu nog onbekende papegaai-achtigen.
En een verkeersdiscipline waarbij 020 lijkt op Staphorst-op-zondag.

En dan raak ik nog steeds niet uitgepraat over de mensen hier.....maar daarover pas later als ik veel meer recht van spreken heb. De foto van de openingstijden van de lokale VVV geeft je een voorproefje, want ìemand heeft die klokken toch gematcht met de tekst?

We komen op gang.....

J

• 24 September 2014 - 17:12

Wilma:

Fantastische foto van de VVV! Moest er smakelijk om lachen.

• 24 September 2014 - 17:12

Wilma:

Fantastische foto van de VVV! Moest er smakelijk om lachen.

• 24 September 2014 - 17:18

Pa:

Mooie beschrijving, Joost!

• 24 September 2014 - 17:21

Xandra:

Dit is pas het begin van alle verbazingverbazing.

• 24 September 2014 - 17:42

Fanny Verkerke:

Zeg ik maar " super super leuk leuk " en fijn dat jullie veilig zijn aangekomen! A die jurk staat je prachtig, mooie kleur ook! Liefs vanuit een druilerig Beekdal!

• 24 September 2014 - 17:47

Aimee:

HAHA mooi die klokklok of te laat of te vroeg ;-) Mooi verhaal!

• 24 September 2014 - 19:24

Nic Den Dulk:

En dan niet te vergeten: de Chinese wijk met de vele saté aanbieders. En de straat met al die horlogeaaanbieders. Werkelijk een overrompeling. Geniet verder, Nic en marianne

• 24 September 2014 - 20:03

Sander Boltjes:

Dia cerita Joost menyeronokkan lakukan awal mudah pada musim panas itu.

• 24 September 2014 - 23:55

Carla:

Leuk weer je stukjes te lezen Joost, zo gaan voor mij de negen weken ook snel ;-).
    A ziet er goed uit in diemooie jurk, maar wist je dat groengroen poenpoen is?

• 25 September 2014 - 17:25

Anne:

Wat een mooie jurk, mam!!

• 26 September 2014 - 17:27

Marianne Scheltes:

Mooi begin , geniet er van !!