KerstKitch in KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu KerstKitch in KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

KerstKitch in KL

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 December 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kuala Lumpur met Kerstmis is één grote over-de-toppe blingblingbelevenis (foto).
Ieder zichzelf respecterende Mall heeft zich in het goud, rood en zilver gehuld. Oude lijken als Frank Sinatra, Andy Williams en Sammy Davis Jr worden tot leven gewekt en schallen uit de luidsprekers. Om de troon van de HoHoHo Kerstman een plaats te kunnen geven is een gigapodium gebouwd (waar zijn rendier en arreslee toch gebleven?), waar één voor een doodsbange kinderen door hun Moeders naartoe wordt gestuurd, terwijl de Vaders staat te klunzen met een video- of fotocamera.
De Kerstman wordt aan weerskanten gesecondeerd door twee onbestemde maar bloedstollend mooie meiden, en schaarser gekleed dan ooit bedoeld zal zijn, maar ja: het is hier wel 30 graden. Hun rol gaat niet veel verder dan lief lachen naar de eerder genoemde vaders, die overigens èrg enthousiast terugzwaaien.

Ergens zag ik een levensgrote foto van de Kerstman op een etalage geplakt, zodat volwassenen een selfie met HoHoHo Himself konden maken zonder de kinderfile bij het podium te hoeven doorbreken.
Verder hòrdes mensen die elkaar verdringen om waar dan ook vooraan te staan en dreinende dreumesen die het sjouwen langs de winkels al lang en helemaal zat zijn.

Geen Kind, Maria, Josef, kribbe, os, ezel, engel, christmas carol, stilte, kaarsen of iets anders van 'ons' Kerstfeest te zien of te horen. St Johns Cathedral was zelfs dicht op de middag van de 24e, toen we even al dat geflonker wilden ontlopen. De lokale vestiging van Harrods zette nog zijn beste beentje voor en toonde als in Londen: knus, leuk, met smaak op kerst ingericht, mooie muziek, kerstcake etc. Het was en bleef een lege winkel, geen hónd ging er naar binnen.
En op de achtergrond hoor je telkens de galmende oproep tot het gebed: de overgrote meerderheid van de bevolking hier is Moslim. De zon schijnt, het is meer dan 30 graden en klam. Inderdaad, het is een bizarre Kerst.

Maar toen we 's avonds bij het vallen van de nacht op een heerlijk dinerterrasje aan de grote vijver bij de Mall zaten werden ook wij èrg stil bij een fascinerend mooi en kleurig waterballet, opgevoerd door tientallen fonteinen die op muziek honderden verschillende spuitpatronen lieten zien. Sprookjesachtig, ingetogen, smaakvol en vredig. Ze kunnen het hier dus wèl...veel beter zelfs dan wij met ons lompe vuurwerk en geknal van Oud&Nieuw.

Nog even en we zijn weer thuis. Het slotblog zoekt zijn steigers....

• 26 December 2014 - 11:10

Annebeth:

St john's cathedral is een voor europese begrippen minieme kerk aan een doodlopende weg ( 'no exit' zeggen ze hier). Sowieso niet erg uitnodigend..

• 26 December 2014 - 11:10

Annebeth:

• 26 December 2014 - 11:27

Till:

We hebben genoten van jullie verhalen en willen jullie een goede terugreis wensen en natuurlijk een gezond 2015 ! Arie en Till

Ps sterkte met het terugkeren in het Bussums burgerlijk bestaan na zo'n avontuur.

• 26 December 2014 - 12:54

Je Zus:

Heerlijk dat je daar niet hoeft te wonen en de rust en gezelligheid van huis en haard in Bussum wacht.

Goeie thuisreis gewenst door 10 Woodcoters (met stacks of brownies and mince pies...) bij een echte boom uit 'onze' Ashdown forest met bijenwas kaarsjes.

Liefs,

Je zus

• 27 December 2014 - 08:17

Carole.taal@casema.nl:

Hoe bizar kan kerstmis zijn! Gelukkig hebben jullie de avond heerlijk kunnen genieten. Ik heb genoten van al je verhalen. Dank Joost en A. We wensen jullie alvast een heel goede en veilige vlucht naar huis. En pas op bij het uitstappen van vliegtuig, het heeft gesneeuwd! Lieve groeten, Carla

• 27 December 2014 - 12:53

Jeanne Misteli:

Hai daar, Ik heb Kerst meerdere keren in KL gevierd; ik vond het wel indrukwekkend. Veel blingbling, maar NL doet zo langzamerhand niet meer onder voor KL. En of we hier nu nog veel kerststallen zien staan betwijfel ik. Mijn moeder heeft nog een antieke en die wordt wel elk jaar van stal gehaald. Tijden veranderen. Wens jullie nog veel plezier en natuurlijk een goede thuisreis! Super 2015! Jeanne