Oud geleerd - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Oud geleerd - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Oud geleerd

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

28 September 2014 | Maleisië, George Town

De hele eregalerij van eerdergenoemde enge beesten kwam vandaag wéér voorbij, maar nu in gevangenschap. Het Butterfly House in de Cameron Highlands herbergt namelijk niet alleen wonderbaarlijk mooie vlinders.
Een plots opduikende gids opende een terrarium waar een groene slang om Annebeth's nek werd gehangen (no danger, ma'am), de knakworstdikke duizendpoot om mijn pols werd gekruld (no danger, sir) en de gekko's, kameleons en supervlinders op onze kleding werden gezet. Toen hij decimeterlange schorpioenen aan dat gezelschap wilde toevoegen (really, no danger, really!) vonden wij onszelf wel dapper genoeg geweest. No, dus.
Cameron Highlands: theeplantages. Ontelbare tinten groen, zelfs in de stromende regen. Verder is het één groot Westland, met veel hoogwaardige kwaliteit groenten en fruit.

Nu zijn we in George Town, onze laatste stop in Malaysia voordat we dinsdag via KL naar Hong Kong vliegen. Nog één dag verbazen we ons over de kilometerslange palmolieplantages, de enorme malls in de steden, de rotzooi op straat, de stank van de brommers, de belachelijk lage prijzen (onze eigen reisindex meet de prijs van een plastic flesje water van 0,5 liter: in NL € 1,20, in Polen € 0,80, in Griekenland € 0,70, in Turkije € 0,50, in Malaysia € 0,24! Dat kan nauwelijks lager, lijkt me. De behandeling van Annebeth (intake, diagnose, injecties, nurse, dokter etc. kostte ons RM 15 in totaal. Dat is ongeveer € 3,60....)) èn de mensen.

Daarover leerden we veel van onze chauffeur/gids. Een multiculturele samenleving waarin iedereen begìnt met aardig te doen, elkaar te helpen, niet boos te worden en respect te tonen voor anderen. Het is een verademing om mee te maken, als je het ziet, herkent èn ook nog kunt opbrengen....
Vriend I en RBW hebben gelijk: met hollandse directe resultaatgerichtheid bereik je hier helemaal niets; met respect, glimlachen, hand op hart, buigen en veel vriendelijke woorden lukt bijna alles. Maar mijn hemel, wat duurt het soms lang en wat moet ik dan mijn ongeduld inhouden. Maar dankzij hun 'Azië voor Beginners'-adviezen kregen we A mooi wèl in no time in een clinic toen het echt even moest.

Oud geleerd, hoor.

• 28 September 2014 - 18:47

Till:

Wij genieten weer van je fantastische verhalen, we blijven het volgen. Ik hoop dat de behandeling van A voldoende is geweest zodat ze de rest van jullie reis nergens meer last van heeft. Wat geweldig dat er ook nog goedkope medische hulp is. Geniet van Hong Kong en we wachten op het vervolg. Groet. Till

• 28 September 2014 - 19:40

Jeanne Misteli:

Hai J&A, heb goede herinneringen aan Cameron Highlands, de pracht en praal waren adembenemend. En inderdaad de butterflies, fantastisch. Leuk dat jullie daar zijn geweest. Brings back good memories! Geniet maar lekker. Kus, Jeanne

• 29 September 2014 - 08:19

Michel:

Heerlijk om ook weer een beetje mee te zijn op jullie reis:-) . Helemaal leuk om te lezen hoe het in de Bush en highlands was, wij hebben 4 jaar geleden vergelijkbare trip gemaakt en door jouw verhaal komen alle mooie beelden weer terug. Ik hoop dat de rugklachten in Maleisië achterblijven en wens je veel plezier in op de volgende bestemming Gr. MIchel

• 06 Oktober 2014 - 21:17

Jan Hammer:

Wat een griezelige avonturen! Slapen jullie 's nachts wel goed na al deze belevenissen?
    Hadden jullie je hier ook op voorbereid? Geweldig interessant.
    Groet.
    Jan.