Oude culturen - Reisverslag uit Huntly, Nieuw Zeeland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Oude culturen - Reisverslag uit Huntly, Nieuw Zeeland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Oude culturen

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

13 November 2014 | Nieuw Zeeland, Huntly

Het noorden van het Noordereiland: duidelijk Maori-land. Niet alleen de plaatsnamen, maar ook de cultuur, de mensen, de naambordjes en de historische plekken herinneren er aan. De infiltratie (zouden we nu zeggen) van de europeanen ging van noord naar zuid. We zagen al remakes van Maori-nederzettingen (af en toe roept een van ons hard 'Pa' als we de resten van een versterkt Maori-dorp zien; zo heet zo'n ding namelijk. Een niet-versterkt dorp heet 'Maungi' maar dat bekt niet zo lekker....), historische plaatsen waar europeanen zich vestigden, plekken waar verdragen tussen Europeanen en Maori werden getekend en we proberen ons een béétje voor te stellen hoe de integratie tussen beide moet zijn verlopen in dit weidse en vruchtbare land, waar plaats voor iedereen is.
Eén ding is zeker: dat ging hier een stuk beter dan in Australië, waar de Aboriginals naar de uithoeken van het land werden verdreven als ze niet al uitgemoord waren.
Maori en blanken wonen hier met veel restect voor elkaars cultuur door elkaar heen. Sommige plaatsen zijn op een of andere manier 'heilig' voor de Maori, daar komt een blanke Nieuw Zeelander niet zo maar in. Na vandaag hoop ik meer te weten over de oorspronkelijke bewoners, want we proberen een niet al te toeristische Maori-cultuuravond te vinden, liefst eentje met neuswrijven, haka en al!

• 13 November 2014 - 22:44

Xandra:

Haka, is altijd leuk zelfs als het redelijk toeristisch is. Ga maar met ze praten dan merk je hoe diep de cultuur nog beleeft wordt. Wij hebben ooit een Haka meegemaakt waar we vreselijk moesten lachen omdat Harry en zijn broer meegedaan hebben. Dat is hilarisch om te zien. Daarna hebben we leuke gesprekken gevoerd met een aantal Maori van de groep. Het scheelde misschien dat zwager een Nieuw Zeelander is en zijn opa de oude tijd heeft meegemaakt en er veel over verteld heeft. Ik hoop dus dat jullie dat ook meemaken. Maori zijn heel vriendelijk en sociaal.

• 14 November 2014 - 07:20

Carla:

Nieuw Zeeland alweer! Dat gaat snel.... Wij zijn aan het aftellen, nog 22 dagen ;-)

• 14 November 2014 - 09:09

Jeanne:

Hai J&A, heerlijk die verslagen. Je krijgt er zin in om weer eens die kant op te gaan. Maar ja, het werkt roept nog even (10 jaar!) en komt het er misschien van. Geniet nog van alles wat jullie zien, beleven, horen, ruiken e.d.. xx