Prachtig Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Prachtig Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Prachtig Petra

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 Oktober 2018 | Jordanië, Petra

Gisteren en vandaag kregen we in twee dagen een perfect samengestelde, verrukkellijke ervaring opgediend: Petra.

(Deze antieke stad ligt halverwege de Golf van Aqaba en de Dode Zee, als belangrijk knooppunt op destijdse bloeiende handels- en karavaanroutes. Petra is uitgehakt (dus eigenlijk niet gebouwd) in en rondom een eerst smalle, maar snel verbredende kloof van rond de 100 meter hoog in een roserode zandstenen, dus snel eroderend berglandschap. Petra’s beste jaren lagen tussen 100 en 550 na Christus. Heftige aardbevingen verwoestten haar in 551 grotendeels, en rond 650 definitief. Pas in 1812 werd de stad herontdekt en sindsdien opgegraven, in een nog altijd lopend?
Wat was er dan zo perfect? Divers weer, van regen naar zon, van grijs naar blauw, elke verandering lichtte andere kleuren uit. Zandsteen in allerlei zachte tinten, naast het dominerende roserood. Fantastisch uitgehakte tempels en tombes. Glooiende dus ook voor ons goed bewandelbare bergen, met afwisselend bijna loodrechte zitschuivend af te leggen afdalingen en gladde, griezelig steile beklimmingen naar hooggelegen uitkijkpunten zónder vangrails of hekjes maar mèt peilloze dieptes. Overal klimgeiten, ezeltjes, dromedarissen en zwerfhonden. Nog traditioneel levende prachtig geklede Bedoeïenen waar je maar keek: zij hebben het hier voor het zeggen, hun ouders runnen de winkeltjes en de van losse stokken en kleden gebouwde theetentjes. Jonge jochies mennen de ezeltjes voor toeristen naar het klooster, hun oudere broers de dromedarissen naar de afgelegen tombes. En, na wat mindere ervaringen eerder, hadden we nu weer een fantastische gids. We maakten met z’n drietjes lange wandeldagen, dronken mierzoete thee en luisterden naar jengelende Bedoeïenen-muziek in zo’n rokerige tent met smeulend vuur. Twee dagen vroeg op, zodat we als eersten aankwamen in een nog doodstille wereld van 1500 jaar geleden. Je kon je er een levendige stad van 65 vierkante kilometer in dit kleurrijke laaggebergte moeiteloos voor je geestesoog toveren.

Ik houd er maar over op, ik kan zoveel moois en leuks tòch niet goed genoeg beschrijven. Ook de onprettige emotie dat de erosie onstuitbaar voortgaat, dat de voet- en hoefstappen van 5000 toeristen en tientallen ezeltjes en dromedarissen per dag dat proces zelfs versnellen en dat Petra zo blijft werken aan haar eigen tweede ondergang blijft dus maar verborgen in mijn pen.

En die opgeraapte kleine scherf van een met ribbeltjes bewerkte aarden pot van bijna 2000 jaar oud mocht ik van gids Saleh maar mooi meenemen, als trophee voor onze overleefde klautertochten en als dierbaar aandenken aan zo’n reiservaring waar je het eigenlijk voor dóet!

Nog een dag te gaan: morgen langs diezelfde oude handelsroute van Petra naar Kerak en dan weer naar Amman. Niet met een begeleidende kamelendrijver, maar met de al tien dagen superchaufferende Ahmad. En geen hobbelige en bonkige zandstoffende paden maar zoevend geasfalteerde wegen.

• 26 Oktober 2018 - 15:35

Lucie:

Krijgen hier zware overstromingen te zien in Jordanië. Hoop niet bij jullie in de buurt.

• 26 Oktober 2018 - 17:15

Joost Hillen:

@Lucie: wij zijn nog in de bergen, dus geen zorgen. Dank je wel, trouwens!

• 26 Oktober 2018 - 19:30

Bo:

Zo te lezen, helemaal genieten dus! Toppie

• 27 Oktober 2018 - 07:36

Marianne:

Petra... nog steeds op mijn verlanglijstje