Welly - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Welly - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Welly

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 November 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Nieuw Zeeland is heel kort samengevat een Noord-Zuid lopend gebergte van 1400 km lengte, verdeeld over twee eilanden. Daar tussenin ligt de smalle Strait Cook.
Dat is dus de enige plek waar de wind door die bergketen heen kan waaien. Nou, dat doet-ie, en stevig ook. Precies dáár ligt Wellington. 'Windy Welly' is haar terechte bijnaam.
Maar wat mij betreft ook 'Winning Welly', want wat een heerlijke stad is dit zeg.
OK, de vouw waait uit je broek. En ieder kapsel is in vijf minuten geruïneerd. En de M1 loopt er dwars doorheen (mèt voetgangerslichten, die eens per kwartier tien seconden op groen gaan). Maar alle leuke restaurantjes van het Noorder Eiland hebben ze híer in drie straten samengebracht. En Wellington heeft een mooie skyline. En een prachtige baai, de stad daar compact in gebouwd. Met het stralende lenteweer ketst het zonlicht op de witte, door noorden windkracht 8 gedreven, schuimkopjes. En leuke winkelstraten, en een prachtige botanische tuin.
En een heerlijke wandeltocht langs de -zo heet dat toch?- bedrijvige haven. Ik voel me hier helemaal thuis.

Aan, bijna ìn het water ligt het Nieuw Zeelands Nationale Museum 'Te Papa', zes verdiepingen hoog en gratis. Kom daar in Nederland maar eens om: we hèbben niet eens een Nationaal Museum.
Uren hebben we er rondgekeken: A vooral de prehistorische en vulcanische kant bezoekend, ik meer geïnteresseerd in de tijd van de europese settlers (vroeg 19e eeuw), hun moeizame gewenning, de 'british empire'-periode, de integratie met de Maori-bevolking, de Maori-integratie met de europeanen, hun gezamenlijke rol in WO I en II (ver weg van huis), de slachtoffers daarvan in nooit bezochte graven en later de instroom van nederlandse emigranten in het midden van de 20e eeuw. NL betaalde de overtocht, NZ garandeerde een baan.
Een hele verdieping over hun natuur.
Overal schoolkinderen, groot en klein.
En dit alles gedrenkt in een Enirme Trots Op Hun Land. Prachtig om te mogen zien en beleven.

Morgen vroeg schepen we in op de InterIslander om naar het Zuider Eiland te varen. 'One of the most spectacular ferry-rides in the world', beloven ze ons. We gaan het meemaken: in ieder geval wordt windkracht acht voorspeld, en de overtocht duurt drie uur.

No worries, dus.

• 26 November 2014 - 10:08

Je Zus:

Pardon?
    Geen nationaal museum? Net meer dan tien jaar aan verbouwd, man! En trekt al veel meer bezoekers dan iemand had durven dromen.

Als je thuis bent moet je maar eens lekker met je museum kaart (die heb je toch wel?) naar Amsterdam. Het is moeilijk om niet enthousiast te worden in 'ons' Rijksmuseum.
    Sterkte op die boot. Hou de horizon in de gaten, blijf aan dek en ga maar SN gedichten schrijven.... Veel plezier!

• 27 November 2014 - 21:46

Carla:

Pffff windkracht 8 en dan op een boot klots klots klots, water en maag. Sterkte allebei!