Rokjesdag - Reisverslag uit Penola, Australië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Rokjesdag - Reisverslag uit Penola, Australië van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Rokjesdag

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

09 Oktober 2014 | Australië, Penola

Hi Guys (je hoort, ik kom al helemaal in de stemming). Dank voor al jullie reacties. Om de twee meest gestelde vragen te beantwoorden: gelukkig gaat het meer dan prima genoeg met A om ongestoord onze dagen te kunnen vullen met reizen, wandelen, stekelvarkens, trage hagedisachtigen, dode afgebaste holle bomen (beschermd landschap!), ontelbare vogels en tomeloze leegtes. Mijn hemel, wat is het hier leeg. Steppe-achtig qua landschap. Ik liep ruim twee uur over een geasfalteerde provinciale weg (vanwege niet willen verdwalen in eindeloze vertes, slanggevaar etc) en kwam drie auto's tegen, waarvan één met A als chauffeur, die me kwam ophalen.
Ze had namelijk eerst honderd van die holle bomen -zie boven- gefotografeerd.

En ja: wat is het heerlijk om weer eigen baas in eigen (huur-) auto te zijn, na alle topgidsen in Azië. Ook al vind ik dat A een andere rijstijl zou moeten hanteren. En ook al vindt zij dat van mij óók. Herkenning alom.

En no worries, mates: we logeren bij voorkeur in motels. Overal te vinden, kraakhelderschoon en niet meer dan we voor één nacht nodig hebben.

We hangen nu ergens halverwege Adelaïde en Melbourne. Eerst langs de kust gereden, geslapen in oude havenvlek SE Kingstown, met ooit eigen (1850) en nu halfvergane aanlegpier. Trouwens: geen schip te zien, daar. Wel een trotse kaart met daarop de vele scheepswrakken van de afgelopen 164 jaar.....geen wonder dat hier niemand meer wil aanmeren.
Maar wel even vanuit SE Kingsdown/Zuid Australië naar het zuiden kijken en beseffen dat het volgende stukkie land opeens Antarctica heet. Gek hoor.
Maar goed, terug de binnenlanden in, dus. Kilometers toch boeiend niets. Opeens overal wijnranken. Niet te ver doorrijden dus, want ze beloven rosé. Stop in Penola.

Helaas is het oude treintje van hier naar Mount Gambier (Limecoast Railway) al acht jaar geleden ter ziele gegaan....ik was morgen graag ingestapt, want een land leer je door zijn kroegen en zijn treinen.

Het is rokjesdag hier. Strakblauwe hemel, 22 graden. Héél South Australia viert het begin van de lente.
Alle jongemannen dragen vandaag shorts, of halfpipes. Veel vrouwen barsten los in allerlei soorten rokjes. Sommige hadden dat beter niet kunnen doen, qua taille. Ik zal dat wel weer niet mogen zeggen: die hebben echt kúddes schapen gekost.
Zonde.

• 09 Oktober 2014 - 14:00

Sander:

A sheep to far....

• 09 Oktober 2014 - 17:22

Wilma:

Antarctica is fantastisch, kan ik uit eigen ervaring vertellen!
    Maar geniet eerst van het ruige Australië. Hebben jullie jezelf er al op betrapt per ongeluk aan de verkeerde kant van de weg te rijden? Is mij op de Stuart Highway overkomen. Gewoon omdat je tientallen kilometers geen tegenliggers hebt.

• 09 Oktober 2014 - 20:31

Coco:

Lieve Joost,
    Wat een mooi verslag weer. En A heeft het maar "zwaar" maar niet heud. Ik herinner me nog de vele dode kangaroes langs de kant van de weg, verschrikkelijk. Hoe is dat bij jullie?
    En dat rokjesweer'wij hebben hier wel 20 schapen nodig inmiddels, dus enjoy your site!
    Goede reis, Coco

• 11 Oktober 2014 - 22:54

Jan Hammer:

ik begrijp Joost dat de vele rokjes je goed hebben gedaan. Hopelijk zie je er nog veel meer.
    Opvallend toch dat ieder reisverslag weer nieuwe leuke waarnemingen van je krijgt.
    Doorgaan dus.
    Groet.