Saigon of HCMC? - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Saigon of HCMC? - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Saigon of HCMC?

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

20 Maart 2023 | Vietnam, Can Tho

Ho Chi Minh City bloedheette ons hartelijk welkom in de vorm van een snerpend articulerende en direct veelpratende gids (‘he talks under water’) zou onze australische foodtour gids uit Hanoi gezegd hebben) en een temperatuur van 35 graden.

Dat duo begeleidt ons nu al vijf dagen, nog drie dagen te gaan. Aan hitte kun je wennen, maar aan Gids Weng niet. Zijn op Beatles-wijze uitgesproken zelfbevestigende ‘Yeah’ na elke mededeling of uitleg werkte eerst op onze lachspieren, daarna wat meer op de zenuwen. Maar het is een verschrikkelijk aardige en enthousiaste kerel, met veel en relevante kennis, en daar gaat het ons om!

HCMC heette vroeger Saigon. Na de hereniging werd ze door de rode regering tot Ho Chi Minh City omgedoopt. Toen ik bij aankomst vroeg aan welke naam de inwoners zèlf de voorkeur gaven hield Weng zich aanvankelijk keurig op de vlakte, maar hij voegde er wel schalks grinnikend aan toe dat de regering vergeten was om ook de Saigon River (de Maas van dienst hier) te hernoemen, zodat die naam prominent op alle plattegronden vermeld blijft. En niet onbelangrijk: Saigon Beer 333 wordt hier overal geschonken, Hanoi Beer kom je nergens tegen. In het noorden is dat juist omgekeerd.

Tot 1954 was Vietnam onderdeel van het franse Protectoraat en dat zie je nog overal. Veel katholieke kerken, vergane glorie-gebouwen in tierelantijnse bouwstijl, lunch tentjes met baguettes en croissants, een Opéra, een replica van de Notre Dame. We mochten het door de Fransen ontworpen Presidentieel Paleis bekijken, en och, wat was dat leuk: schitterend ingerichte ontvangstzalen, eentje voor de President, eentje voor de First Lady en een sobere voor de Vice President. Bioscoop, danszaal, maar ook Warrooms en bunkers in de kelder. Groot park er omheen, en een kaarsrechte 900 meter lange Champs Elysées-achtige weg met aan het einde de voormalige ambassades van de USA en Frankrijk. Grandeur.

Vanuit dit Paleis werd de oorlog gevoerd en hier werden de Parijse Vredesakkoorden van 1973 voorbereid door de Amerikanen (met de Vietnamese President als zetbaas); de geesten van de presidenten LBJ en Nixon waardennog rond, de stoel van Henri Kissinger stond er nog, onaangeroerd. De discussies van destijds over de vorm van de Parijse onderhandelingstafel (rond of vierkant) doemden weer op.

De laatste etappe in Vietnam leidde ons naar de enorme (39.000 m2!) Mekong Delta, dus water. En vruchtbaar. En overal groen, en een hoge vochtigheidsgraad. En geen heuveltje te bekennen.

Veel boot- en fietstochtjes dus door een soort Westland zonder kassen. Overal onbekend maar heerlijk fruit, maar ook kruiden, katoen en groente. Met een Sampan (zie Suske en Wiske: ‘de Sissende Sampan’) of Toeristenbootje met doodskistenfabriek als eindstation, met een Cyclo (fietstaxi voor één) of met een gewone fiets door Tuindorp Oostzaan en vietnamese hartige homemade poffertjes toe. Naar de drijvende markt vol kleine neringdoenden op kleine bootjes. In Rotterdam noemen we die ‘Parlevinkers’. Híer tonen ze middels een ‘vlaggenmast’ met voorbeeldvruchten in top welke spullen je daar kunt kopen.

Je leest het al, Rotterdam is nooit ver weg in mijn gedachten En zelden ben ik opgewekter wakker geworden dan vanmorgen, toen ik op Teletekst Pagina 818 de einduitslag las van Ajax tegen mijn vrienden van Zuid.

Misschien dat daarom het Zuiden van Vietnam mij net iets meer aanspreekt dan het Noorden?

• 20 Maart 2023 - 13:52

Julie:

had je nou een malariaprik gehad, met het oog op die delta?

• 20 Maart 2023 - 17:41

Paul Polano:

Hand in hand kameraden! Wat een reis Hillen. Niets meer zien van mijn Vietnam in 1983...

• 20 Maart 2023 - 20:40

Bo:

Zelf ook nog gefietst in de warmte? Je , gaat me niet vertellen dat je niet stiekem op je mobile hebt gekeken naar een live blog van de wedstrijd[e-1f606].

• 21 Maart 2023 - 13:06

Aleksandra:

Hallo A[e-38]J,

Alles lijkt weer goed te zijn met de wereld wanner jullie weer samen de wereld mogen verkennen [e-1f49c].

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen; zoals altijd een meesterlijke mix van kennis en humor.

Zuidoost Azië heeft een speciale plek in mijn hart. Daar ging ik heen na het afronden van een zeer bijzondere opdracht bij Sponsoring [e-38] Events :). Het was mijn allereerste sabbatical, allereerste rondreis en allereerst langere trip met E (en jullie weten waar dat toe leidde in Zakopane ;). Heel fijn om zowel mooie herinneringen op te halen als ook meer te leren dankzij jullie reizen.

Heel veel plezier samen!!! Zowel nu als ook later bij het teruglezen :).

Warme groet uit regio Rotterdam!

• 21 Maart 2023 - 14:02

Fanny:

Yeah ([e-1f923][e-1f923][e-1f923]) prachtig verhaal!

• 22 Maart 2023 - 10:09

Suzanne:

Prachtig verslag weer Joost!

En ja, ja, dat klinkt allemaal bekend.

Toen Marc en ik er een week neerstreken, ben ik alleen naar de Mekong Delta gegaan met mijn Brompton (Marc wilde alleen maar klokken website bouwen in luxe hotel). Ik zat daar in een hostel en heb alle paadjes gefietst en ook lokalen in hun tuintjes geholpen. Erg leuk omdat ik na het gedane werk in de hangmat mocht liggen en mee mocht eten...

Ook ontmoette ik er een Francaise (30 jaar of zo) die op haar fiets naar Marseille terug ging (!) om een huwelijk mee te maken. We deelden wat avonden samen waarin ze vertelde dat ze eigenlijk nu een Vietnamese lover had, maar die had heel wat trauma's en vertelde haar te veel van zijn vreselijke daden die hij, neem ik aan, in de ondergrondse had ondernomen.

Daardoor wist ze dat die man gezocht werd en nergens meer veilig was. Dat gebied zat vol met spionnen. Elke avond hoorde ik meer gruwelheden en raadde haar aan het direct 'uit' te maken en met stille trom te vertrekken voordat ze zelf in dat hele complot zat.

Het deed wel een licht schijnen op wat daar allemaal gaande was en wij, als toeristen, maar rustig tussendoor fietsen...

Nog veel plezier verder.

Je zus