De Lijst met Winnaars - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joost Hillen - WaarBenJij.nu De Lijst met Winnaars - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

De Lijst met Winnaars

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

30 Maart 2023 | Cambodja, Khett Siem Reab

Peinzend boven de nu nog lege koffer en de stapel ernaast die er weer precies in moet passen:

DE ONVERMIJDELIJKE OVERBODIG GEBLEKEN SPULLENLIJST

1. En absolute winnaar, en al bij vertrek op Schiphol geconstateerd: de volumineuze wintersdikke wollen shawl. Heilig, want ooit voor mijn verjaardag gekregen van schoondochter Alessia.

Dat ding moest in Soest eigenlijk in de winterberging, maar ik koos blijkbaar de verkeerde koffer….

2. Op enige afstand, maar toch ook knap gedaan: mijn blauwe jack. Heeft de hele reis gezellig pratend met die shawl van hierboven ruimte liggen innemen. Geen drúppel regen gezien, en voortdurend 25 , 30 tot 39 graden (OK, één onweersbui, maar toen zaten we binnen)

3. Van die handige bestekdingesen die aan de ene kant lepel zijn en aan de andere kant vork met snijvlakje. Omdat ik niet met die [e-1f641][e-1f962][e-1f633]-stokjes kan en wil eten kocht A in NL een pak met 100 stuks voor me. En die heb ik nog steeds, want tegenwoordig heeft èlk restaurant hier lepels en vorken op verzoek beschikbaar….

4. Verrekijker (800 gram) om vogels te spotten tijdens natuuruitjes. Omdat die telkens rond het heetste moment van de dag plaatsvonden en geverderden daar aanzienlijk slimmer mee omgaan (vogelsiësta) was er zelfs nog geen huismus te zien. Nou ja, op die twee beschreven ijsvogels na dan. Maar bij die trip was ik nou net vergeten mijn verrekijker mee te nemen.

5. DEET. Genoeg om een weeshuis levenslang muggenbeetvrij te houden. Helaas werkten de muggen niet echt mee, want in deze dorre hete tijd van het jaar is er eigenlijk geen mug te bekennen. We hadden één hotel met klamboe, overal stond ‘complimentary’ repellent en die propellors aan het plafond in combinatie met blazende airco’s zorgden ook prima voor een lage mugdichtheid.

6. MALARIAPILLEN. Zie ook DEET. Werden ons bij de GGD op basis van één blik op een wereld-malariakaart voorgeschreven vanwege de aanwezigheid van een langwerpig meer inderdaad vlak naast onze route tussen Phnom Penh en Battambang. Eenmaal daar aangekomen bleek het drooggevallen.

7. Mondkapjes. Ondanks BuZa-reisadviezen hieromtrent. Als je hier zo’n ding draagt word je aangestaard alsof je van een andere planeer komt. In één tempel was een facemask echt verplicht, maar dat bleek alleen te gelden voor witte mensen wier achternaam eindigt op ‘illen’ of ‘eenweg’.

8. Van de stápel wereldstekkers die ik bij me had: vier landen bezocht, één lullig klein stekkertje gebruikt.

En dan laat ik de extra kopieën van reisbescheiden, vluchtschema’s en paspoorten, alsmede àlle in drie jaar verstrekte bewijzen van COVID-vaccinaties nog buiten beschouwing.

Voor mezelf als reminder voor een volgende reis, voor jullie wellicht herkenbaar en daarmee een graag aangeboden troost.

• 30 Maart 2023 - 09:40

Riet:

Herkenbaar!! goede reis terug!!

• 30 Maart 2023 - 09:43

Lucie:

Herkenbaar.

• 30 Maart 2023 - 14:14

Bo:

Volgende keer met rugzak reizen, dan komt t vanzelf goed[e-1f604][e-1f605]. geen last meer van teveel. Maar ach, als de trip maar mooi is geweest. Hoe vliegen jullie terug naar huis of nog stopje in Bangkok ofzo?

• 30 Maart 2023 - 20:39

Wilma:

Punt 3 vind ik hilarisch. Ik denk dat m’n buren me hebben horen lachen.

Goede terugreis en bedankt voor je mooie verslagen. Ik heb weer genoten.

• 31 Maart 2023 - 11:54

Naomi:

Hieperdepiep hoera Joost: van harte met je verjaardag en goede terugreis (met alle overbodige spullen, hoewel de regenjas bij thuiskomst van pas kan komen).

Ik kijk nu al uit naar jullie volgende reis.....