Grens - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Hillen - WaarBenJij.nu Grens - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Hillen - WaarBenJij.nu

Grens

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

23 Maart 2023 | Cambodja, Phnom-Penh

Gisteren bekeek ik het matineuze vertrek van de dagelijkse speedboat naar Phnom Penh. Voorbereiding is alles, nietwaar, en de volgende dag zouden wíj́ tot de passagiers behoren. Capaciteit van de boot: 35 pax. Die stonden elkaar nu te verdringen bij de geïmproviseerde incheckbalie op de pier bij ons hotel in Chau Doc. Het werd, was en bleef een chaos van Torens van Babel, paspoorten, visa, kofferlabels, formulieren, dollarbiljetten voor de cambodjaanse visa en nog niet ingeleverde hotelsleutels. Dat beloofde nog wat voor ons vertrek, de volgende ochtend.

Om zes uur ontbijten is niet mijn favoriete hobby, vanaf het terras zag ik de drukte op de pier dreigend toenemen, mijn tweede kop koffie kwam te laat en er was deze ochtend geen marmelade. Vanaf de pier hoorde ik de eerste geïrriteerde stemverheffingen. Ik voorzag een minstens vijf uur durende reis vol ergernissen.

Toen draaiden plots de coulissen:

Allereerst nam onze gids Weng afscheid van ons. Hij had een verjaarscadeau voor me, ook al ben ik pas op 31 maart jarig.

Naast Weng stond een keurig in bedrijfskleding gehulde jongeman. Hij vroeg ons te volgen, leidde ons langs en over tientallen koffers naar de steeds voller rakende pier, negeerde de wachtrij voor de officials en de bizarre incheckprocedure, gebood ons hetzelfde te doen en verzocht ons aan boord te gaan van een aanzienlijk kleinere speedboat, met vijf zitplaatsen. Tot mijn verbazing stonden onze koffers al aan boord.

We hadden een privé boot gekregen, dus driewerf hoera voor onze reisadviseur Barbara van Experience Travel en hun lokale reisagent EXO. En Fast Lane Harry was dit keer Fast Boat Ferry!

We stapten aan boord, de dertig van verbijstering stilgevallen passagiers van de grote speedboat minzaam toeknikkend. Trossen los, en met brullende motor de Mekong op, richting de grens met Cambodja

Jeugdsentiment van vóór Schengen: eerst de grenspost van Vietnam. Van boord, op een bankje. Onze Ferry regelde alles. Na tien minuten verder varen, naar de grenspost van Cambodja. Weer van boord, weer een bankje, weer Ferry naar visa-beambten en douaniers met stempels. De procedure ging ook hier vlot, misschien omdat de cash betaalde visakosten ad USD 35 slechts voor USD 30 terugkeerden in het visastempel? Weer aan boord. Het strijken van de Vietnamese standaard en ontplooien van de Cambodiaanse.

‘Onze’ jongeman begeleidt zo’n vier à vijf keer zo’n speedboat naar Phnom Penh en vaart direct na aankomst weer terug naar Chau Doc, Vietnam. Ook hij moet bij elke grenspassage stempels in zijn paspoort halen. Hij liet het me zien: op de oneven pagina’s de keurig naast en onder elkaar geplaatste stempels van Cambodja, op de even pagina’s die van Vietnam. Elke twee maanden is zijn paspoort vol en moet hij een nieuw aanvragen….

Morgen geen vrolijke dag, maar -hoe naar de beelden ook zullen zijn- wel een interessante en een noodzakelijke.

In Phnom Penh staat Tuol Sleng. Het gebouw werd van 1975-1979 door de Rode Khmer van Pol Pot tijdens de gruwelijke zuiveringen als martelkamer en gevangenis gebruikt. Nu is in hetzelfde gebouw een Museum, gewijd aan die periode.Het schijnt zeer confronterend te zijn.

Net zo min ik voor mijn plezier ooit Auschwitz/Birkenau bezocht ga ik morgen naar Tuol Sleng. Ik ga wèl om politiek alert te blijven, om te beseffen hoe vrij wij mogen zijn en hoe goed wij het hebben. In de middag bezoeken we ter afronding de Killing Fields, ook geen ‘feel good’-tripje.

Zaterdag reizen we door naar Battambang en gaan we eindelijk die wekenlang meegesjouwde malariapillen eten


  • 23 Maart 2023 - 15:51

    Je Zus:

    Nou broer, je hebt het weer mooi geregeld en beschreven.

    Misschien morgen een extra toastje met marmalade bij het ontbijt en een sandwich in je tas als je al die plekken ooit vol gruwelijkheden gaat bezoeken…

    liefs vanuit de galleteria in Tropea (vlak voor Sicily) die Capri verslaat!


  • 23 Maart 2023 - 15:54

    Bo:

    mooie trip, snel dus, met de snelle harry boat.

    Inderdaad, museum Tuol Sleng is een must. (lang geleden voor ons).

    Maar dan begrijp je een land beter.


  • 23 Maart 2023 - 16:42

    Riet:

    Lange tijd in Singapore geweest bij mij dochter dus nu ga ik pas jouw reisverslagen lezen, beginnend met de laatste:

    Zo'n 10 jaar geleden heb ik rondgetrokken door Cambodja en Tuol Sleng en de Killing fields bezocht.

    Niets heeft in mijn leven zo'n indruk gemaakt als deze bezoeken maar zoals mijn voorganger opmerkt: een must!

    En zoals jij al zei Joost: het is goed om alert te blijven en voor een bewustzijn van onze comfortabele leefomstandigheden!


  • 23 Maart 2023 - 18:36

    Wilma :

    Nog voordat je haar naam noemde, wíst ik dat Barbara de vlotte passage had geregeld. Dat kon gewoon niet anders, dat is de kracht van ET!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Ervaren reis-, wandel- en levensgenieter

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 115057

Voorgaande reizen:

21 Februari 2023 - 31 Maart 2023

Indochina

24 Februari 2020 - 23 Maart 2020

Terug naar India (en Bhutan)

29 Januari 2019 - 01 Maart 2019

India

19 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Middle East

08 Maart 2018 - 19 April 2018

ZuidOost-waarts!

20 April 2017 - 15 Mei 2017

Ecuador

18 September 2016 - 27 September 2016

Ile de Beauté

01 Mei 2016 - 29 Mei 2016

Meimaand? Trouwmaand!

06 December 2015 - 24 December 2015

Cuba

20 Oktober 2015 - 02 November 2015

Noord Afrika

10 September 2015 - 16 September 2015

Een Zuidwaarts Najaar

21 Juni 2015 - 29 Juni 2015

Hej! Hillen in Scandinavië

19 Maart 2015 - 24 Maart 2015

Shalom

22 September 2014 - 28 December 2014

Go (South) East, old man, go (South) East!

16 Mei 2014 - 26 Mei 2014

Scotland The Brave

25 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Naar Polen

24 Januari 2012 - 01 Mei 2012

Sabbatical

Landen bezocht: